Skrzynia biegów DSG - to już 15 lat

, Sławomir Herman
Skrzynia biegów DSG - to już 15 lat

15 lat temu Volkswagen zaprezentował pierwszą skrzynię dwusprzęgłową znaną jako DSG. Do 2003 roku w samochodach kompaktowych dominowały manualne skrzynie biegów. Nowość zaproponowana przez koncern z Wolfsburga pozwalała na zmianę przełożeń dużo szybciej. Podniosła też komfort podróżowania i poprawiła bezpieczeństwo. Miała też wpływ na bardziej ekonomiczną jazdę. Do dzisiaj na DSG zdecydowało się już ponad 26 milionów kierowców.

Przekładnie automatyczne dotychczas były faworyzowane przez kierowców z Ameryki Północnej. Taki rodzaj skrzyni biegów wybierało 88 procent kupujących samochody. Zupełnie inaczej wyglądało to w 2000 roku w Europie Zachodniej – jedynie 14 procent aut (głównie wyższych klas) wyposażano tu w przekładnie automatyczne. Chodziło nie tylko o wyższą cenę tego rodzaju przekładni – mechaniczne skrzynie biegów pozwalały na bardziej sportową jazdę, a wyposażone w nie samochody zużywały mniej paliwa. I tak np. Golf, najpopularniejszy ze wszystkich modeli Volkswagena, aż w ponad 90 procentach był wyposażany w mechaniczne skrzynie biegów. Sukces „automatu” rozpoczął się w 2003 roku – do Golfa R32 z silnikiem o mocy 241 KM zaoferowano wtedy w ramach opcji, jako do pierwszego modelu marki, 6-biegową przekładnię DSG. Ten nowy rodzaj automatycznej skrzyni biegów zmieniał przełożenia w szybki, sportowy sposób i pozwalał oszczędzić do 20 procent paliwa w porównaniu z klasyczną automatyczną skrzynią biegów. I to zapoczątkowało przełom.

W 2018 roku dwusprzęgłowe skrzynie biegów montuje się w ponad 40 procentach Golfów sprzedawanych w Niemczech. Nawet w wypadku Polo, auta mniejszego niż Golf, liczba ta przekracza 30 procent; w Golfie Sportsvanie jest to 50 procent. Na podobnym poziomie utrzymuje się liczba skrzyń biegów DSG w nowo sprzedawanych Volkswagenach T-Roc i Tiguan. W wypadku większego od nich Tiguana Allspace udział przekładni DSG stanowi nawet 90 procent. W Passacie jest to średnio 60 procent (limuzyna) i 70 procent (kombi); Arteon zbliża się już do 80 procent.

Volkswagen oferuje dzisiaj – zależnie od modelu, silnika i rodzaju napędu – różne rodzaje 6- i 7-biegowych przekładni DSG. Są one przystosowane do przenoszenia momentu napędowego o wartości do 250 Nm, 400 Nm, 420 Nm oraz 550 Nm. Oprócz nich w ofercie znajduje się też 6-biegowa przekładnia DSG stosowana jako moduł z silnikiem elektrycznym, wykorzystywany w modelach hybrydowych typu plug-in, jak Golf GTE i Passat GTE. Dwusprzęgłowe skrzynie biegów są stale doskonalone. Coraz częściej standardem staje się w nich funkcja żeglowania, podczas której następuje odłączenie silnika od układu przeniesienia napędu, aby wykorzystać energię kinetyczną pojazdu i w ten sposób dodatkowo oszczędzić paliwo.