30 milionowy Volkswagen Passat

, Sławomir Herman
30 milionowy Volkswagen Passat

W fabryce Volkswagena w Emden został wyprodukowany 30 milionowy Passat. Szczęśliwym egzemplarzem została odmiana GTE w wersji kombi z najnowszym systemem generacji hybrydowego zespołu napędowego typu plug-in. Nadwozie otrzymało kolor Piryt Silber Metallic. – Volkswagen Passat to jeden z najważniejszych modeli koncernu. Od chwili debiutu 46 lat temu stał się pojazdem znanym z ulic Pekinu, Berlina Sydney czy San Francisco – powiedział Ralf Brandstatter.

Na różnych kontynentach Volkswagen oferuje Passata w wersjach dopasowanych do potrzeb odbiorcy. Model ósmej generacji sprzedawany w Europie pojawi się tej wiosny jako limuzyna i kombi z nowym wyposażeniem. Nowy Passat może być wyposażony w „Travel Assist” (element systemu IQ.DRIVE skupiającego inteligentne systemy asystujące Volkswagena) i półautomatycznie poruszać się z prędkością w zakresie od 0 do 210 km/h. Do nowego wyposażenia Passata mogą należeć ponadto inteligentne reflektory matrycowe „IQ.LIGHT-LED” czy nowe odmiany systemu multimedialnego MIB3 zapewniające stały dostęp do Internetu.

Szczególne znaczenie wśród wersji tego modelu ma jeszcze Passat GTE. Tak jak 30-milionowy egzemplarz, każdy samochód z hybrydowym zespołem napędowym typu plug-in ma teraz znacznie większy zasięg elektryczny. Mierzony w nowym cyklu WLTP wynosi on do 55 km, a w cyklu NEDC – 70 km. Nowy Passat GTE (moc systemowa to 218 KM) już dzisiaj spełnia wymogi normy emisji spalin Euro 6d, która będzie obowiązywała dopiero od 2021 roku.

Pod hasłem „Początek nowej ery VW” 14 maja 1973 roku Volkswagen rozpoczął w Wolfsburgu produkcję Passata pierwszej generacji. Zapowiadał on zupełnie nową rodzinę modeli z silnikami chłodzonymi cieczą, napędem na przednie koła i z nowoczesną stalową karoserią. Jako samochód średniej klasy Passat zastąpił VW 1600 (Typ 3 z silnikiem umieszczonym z tyłu i chłodzonym powietrzem oraz z napędem na tylną oś). W maju 46 lat temu nikt w Wolfsburgu nie przypuszczał, że powstanie aż 30 milionów Passatów i że przewyższy on liczbę legendarnych Garbusów (21,5 miliona). Razem z Golfem (35 milionów) i Garbusem Passat należy do najpopularniejszych modeli Volkswagena w historii.