Duża dawka siły w Fordzie Ranger Raptor

, Sławomir Herman
Duża dawka siły w Fordzie Ranger Raptor

W połowie tego roku do klientów trafi pick-up marki Ford o nazwie Range Raptor. Monstrualnie wyglądająca maszyna ma zasiać dużo niepokoju wśród konkurencji. Nowoczesna stylistyka oraz duża mieszanka nowoczesności i właściwości jezdnych ma sprawić, że klienci będą masowo odwiedzać salony Forda. Zaletą ma być jeszcze moc 213 KM, 500 Nm momentu obrotowego oraz 10-biegowa przekładnia automatyczna.

W pierwszym kwartale 2019 roku Ford sprzedał w Europie 13 600 Rangerów. Jest to wzrost o ponad 15 procent w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Leo Roeks, dyrektor europejskiego oddziału Ford Performance: – Zapomnij o wszystkim, co wydaje ci się, że wiesz o pickupach. Nasz nowy Ranger Raptor to inny gatunek, rasowy, pustynny rajdowiec, przygotowany na ekstremalny styl życia swojego właściciela. Może pracować godzinami w najtrudniejszych warunkach.

Technicznie stworzony do jazdy w terenie

Podwozie Raptora zostało zbudowane ze stali niskostopowej tak, aby przetrwać obciążenia przenoszone podczas wyścigów terenowych. Ten model ma o 150 mm szerszy rozstaw kół i o 51 mm wyższy prześwit od Rangera XL. Skok przedniego amortyzatora zwiększono o 32 procent, a tylnego o 18. Hamulce przedniej osi są wyposażone w dwutłoczkowe zaciski, a ich średnica została zwiększona do 51 mm. W zatrzymaniu pomagają tarcze w rozmiarze 332 mm na 32 mm – przód i 332 mm na 24 mm – tył. Monstrualnie wyglądające nadwozie postawiono na oponach marki BF Goodrich 285/70 R17. Głębokość brodzenia to 850 mm. Każdy nabywca Forda Rangera Raptor może liczyć na standardową osłonę podwozia, a dokładniej silnika i reduktora.  Kierowca może też skorzystać z 6 trybów pracy systemu terrain Managment (Normal, Sport, Grass/Gravel/Snow, Mud/Sand, Rock i Baja – szybka sportowa jazda w terenie.

Zobacz Forda Ranger Raptor na filmie

Raptor Ranger jest prawdziwym wołem roboczym

Zmodyfikowany tylny zderzak posiada zintegrowany hak holowniczy o uciągu 2500 kg. Dwa przednie zaczepy haka wyciągarki mają wytrzymałość do 4 635 kg, a dwa tylne 3 863 kg. Skrzynia ładunkowa o wymiarach 1 560 x 1 773 mm została zaprojektowana z myślą o weekendowych wypadach, podczas których pomieści ubłocone rowery, mokry sprzęt do sportów wodnych, a także narzędzia i materiały eksploatacyjne. Klapa tylna wykorzystuje nowy zespół podnośników, aby zapewnić właścicielowi 66-procentową redukcję siły potrzebnej do jej obsługi.