Nowy pomysł Skody na elektromobilność

, Sławomir Herman
Nowy pomysł Skody na elektromobilność

Oto dwukołowa koncepcja miejskiego pojazdu Skody mająca połączyć styl, elektryczny napęd i łatwość obsługi. Pojazd o nazwie Kelemnt jest cichy, bezemisyjny i wyposażony w system odzyskiwania energii z hamowania oraz hydrauliczne hamulce z ABS. To kolejny krok czeskiej marki w kierunku rozwoju usług z zakresu elektromobilności.

Klement ma ułatwić przemieszczanie się w miastach

Wkroczenie ŠKODY w erę e-mobilności ma charakter całościowy i obejmuje nie tylko poszerzenie oferty o samochody elektryczne i hybrydowe typu plug-in, ale również stworzenie ekosystemu usług i wszelkiego rodzaju rozwiązań w tym obszarze. W bieżącym roku zaprezentowano dwa modele z nowej sub-marki iV: SUPERB iV z napędem hybrydowym typu plug-in oraz pierwszą w pełni elektryczną Skodę Citigoe iV. Dwukołowy koncept pojazdu elektrycznego KLEMENT ma stanowić odpowiedź na wyzwania mikromobilności, ekologicznego przemieszczania się na terenie miast, szczególnie w obszarach niedostępnych dla samochodów.

Skoda Klement to na razie koncepcja dwukołowego pojazdu elektrycznego, wyposażonego w silnik o mocy 4 kW, który pozwoli osiągnąć prędkość do 45 km/h. Dzięki swojej konstrukcji przypominającej rower może stanowić alternatywę do poruszania się w przestrzeni miejskiej – w drodze do pracy lub podczas próby przedostania się przez zakorkowane części miasta. Jednocześnie, dzięki łatwej obsłudze, pojazd doskonale ma się sprawdzić wśród użytkowników ceniących sobie łatwość transportu. Klement zasilany jest akumulatorem litowo-jonowym o pojemności 1250 Wh i pozwala na przejechanie na jednym ładowaniu do 62 km. Zasięg ten z pewnością zadowoli osoby przemieszczające się w warunkach miejskich. Akumulator można naładować podłączając go do standardowego gniazdka domowego. Co więcej, część energii będzie uzupełniania w trakcie jazdy za sprawą odzyskiwania energii podczas hamowania.

Nowoczesne technologie i łatwa obsługa

Poruszanie i sterowanie się Klementem przypomina standardową jazdę rowerem, jednak zamiast pedałów, pod stopami zainstalowano dwa panele służące do kontrolowania prędkości. Naciskając panele do przodu przyspieszamy, z kolei przenosząc ciężar na ich tył jesteśmy w stanie zahamować. Sam hamulec wyposażono w system ABS, który zadba o bezpieczeństwo kierowcy. Całość zintegrowana jest z oświetleniem LED obejmującym przedni reflektor, światło dzienne, światło hamowania oraz kierunkowskazy zintegrowane ze wspomnianymi wcześniej panelami. W modelu Klement producent zastosował lekką, aluminiową konstrukcję. Całość waży ok. 25 kg.