Rośnie świadomość kierowców na temat oświetlenia

, Sławomir Herman
Rośnie świadomość kierowców na temat oświetlenia

Jak wynika z badania, przeprowadzonego przez Instytut ARC na zlecenie marki OSRAM polscy kierowcy wiedzę na temat oświetlenia samochodowego zdobywają najczęściej od mechanika w warsztacie i w sklepie z częściami samochodowymi. W porównaniu z przeprowadzanymi wcześniej badaniami widać wzrost świadomości kierowców – rośnie znaczenie porady mechanika czy jakość i dodatkowe cechy produktu, coraz mniejszą wagę ma zaś m.in. cena.

Ankietowani w większości deklarują, że kupują żarówki samemu. Samodzielnie wymienia je 38% badanych, zaś wśród tych, którzy również kupują sami, ale wymianę zlecają komuś innemu 30% opiera się na pomocy współmałżonka lub znajomego, a 16% zwraca się do mechanika. Pozostałe 15% ankietowanych zarówno zakup jak i wymianę źródeł światła realizuje w warsztacie.

Właśnie pracownik warsztatu, a także sklepu z częściami zamiennymi jest głównym źródłem wiedzy na temat oświetlenia. Porady odnośnie wyboru źródła światła oczekuje ponad 80% ankietowanych, a aż 93% kierowców zadeklarowało, że się do takiej zastosowało w przeszłości. Analiza odpowiedzi udzielonych przez badanych wskazuje, że z wiedzą na temat oświetlenia u mechaników jest całkiem nieźle, a najwięcej, bo aż 41% porad dotyczyło właściwości źródła światła, takich jak więcej światła czy dłuższa trwałość.

Nadal do najważniejszych kryteriów, jakimi się kierują kierowcy przy zakupie żarówek czy lamp ksenonowych należą cena i trwałość (odpowiednio 49 i 46% wskazań). Jednak w porównaniu z podobnymi badaniami, które OSRAM zlecił ARC w 2015 i 2017 roku znaczenie obu tych kryteriów systematycznie spada (cztery lata temu cena była istotna dla 56% badanych). Rośnie natomiast znaczenie barwy światła, zasięgu czy ilości światła. Ten ostatni parametr okazał się ważny dla 26% ankietowanych, podczas gdy dwa lata wcześniej wskazywał go tylko co piąty badany kierowca.