3 miliony silników od Skody

, Sławomir Herman
3 miliony silników od Skody

Silnik o symbolu EA211 doczekał się trzymilionowego egzemplarza. Pierwsza tego typu jednostka zjechała z taśmy montażowej w 2012 roku. Obecnie prawie 800 pracowników zaangażowanych jest w produkcję trzy- i czterocylindrowe warianty o pojemnościach od 1 do 1,6 litra. Wszystko odbywa się w fabryce w Mlada Boleslav.

Historia silników produkowanych w Mladá Boleslav sięga 1899 roku. Zaledwie cztery lata po założeniu firmy produkującej rowery Václav Laurin i Václav Klement zaprezentowali bicykl wyposażony w jednocylindrowy silnik pomocniczy o mocach 1,25 oraz 1,75 KM. W 1905 roku spółka Laurin & Klement opracowała Voiturette A – swój pierwszy samochód posiadający chłodzony wodą silnik o mocy 7 KM i pojemności 1100 cm3.

W fabryce w Mladá Boleslav, ze względu na wprowadzenie środków bezpieczeństwa związanych z pandemią, dzienna liczba produkowanych silników została zredukowana z 2400 do 1900 sztuk. Pracownicy zajmują się produkcją trzycylindrowych i czterocylindrowych silników w czterech różnych wersjach. Skoda wytwarza trzycylindrowe silniki o pojemności 1,0 MPI i 60 KM, 75 KM lub 80 KM. W przypadku 1,0 MPI EVO oraz 1.0 TSI dostępnych jest kilka wielkości mocy: 95 KM, 110 KM, a także 115 KM.

Czterocylindrowe warianty silnika EA211 obejmują 1.4 TSI o mocy 128 KM lub 150 KM, jak również 1.6 MPI o mocy 110 KM. Silniki są montowane w 13 modelach samochodów różnych marek Grupy Volkswagen na całym świecie. Oprócz modeli Skody takich jak: Fabia, Scala, Octavia, Kamiq, Karoq i Kodiaq jednostka spalinowa EA211 produkowana w Mladá Boleslav znajduje zastosowanie w modelach marek Volkswagen oraz Seat.

Ważną rolę w koncernie Volkswagen odgrywa fabryka komponentów w miejscowości Vrchlabí, gdzie produkowana jest m.in. dwusprzęgłowa 7-biegowa przekładnia DSG DQ200, stosowana w samochodach Skoda i innych pojazdach należących do Grupy Volkswagen. Na nowoczesnej linii produkcyjnej powstaje 2200 sztuk przekładni DSG dziennie, a do listopada 2019 w Vrchlabí wytworzono łącznie 3 miliony egzemplarzy skrzyń biegów.