Hot-hatch koszty serwisu i części

, Sławomir Herman
Hot-hatch koszty serwisu i części

Kupno samochodu wymaga od nas pójścia do salonu, złożenia zamówienia, odpowiedniej konfiguracji wyposażenia i w końcu wyczekiwania na upragniony moment - czyli odbiór. Niestety mało osób zastanawia się nad dalszymi kosztami eksploatacji. W przypadku modeli o aspiracjach sportowych sprawy mogą rozgrzać nasz portfel do czerwoności. Tak samo jak wcześniejsza próba zdobywania informacji na ich temat.

Informacje do zdobycia:
  • koszt pierwszego serwisu i po ilu kilometrach
  • koszt kompletu tarcz i klocków hamulcowych na przednią oś
Główne role zagrali:
  • Volkswagen Golf GTI
  • Peugeot 308 GTi
  • Alfa Romeo Giulietta Veloce
  • Renault Megane R.S
  • Hyundai i30N Performance

Pozyskiwanie informacji jak droga przez mękę

Programy się zawieszają, niektóre wręcz nie mają pewnych opcji, a jeszcze inne tak jakby mówiły do klienta „daj nam spokój”. Proszę nie odbierać moich poszukiwań jak znęcanie się nad poszczególnymi markami, ale przygotowując zestawienie dla mocnych aut kompaktowych nie mogłem uniknąć przejścia przez proceduralne i bezduszne programy serwisowe. Zastanawiam się, czy jest to działanie celowe firm motoryzacyjnych, czy też żyją one w błogiej niewiedzy na temat istniejących problemów. Ale po kolei.

Przegląd, tarcze, klocki – oto jest wyzwanie

Co zużywa się najczęściej w samochodzie, który ma pod maską średnio 300 KM? Oczywiście odpowiedzi jest tyle samo, co firm produkujących takie auta, ale generalnie skupmy się na tych podstawowych, czyli oleju, tarczach i klockach hamulcowych. W zależności od stylu jazdy kierowcy, użytych do produkcji materiałów, zużywają się one szybciej lub wolniej. I teraz zaczynają się schody.

Najlepiej wypada Hyundai i Renault, dalej jest Alfa Romeo. Poza podium VW i Peugeot

W Hyundaiu uzyskanie informacji o kosztach pierwszego serwisu i jego cenie nie było żadnym problemem. Co więcej, okazało się, że gdy system nie widzi pewnej pozycji, to występuje ona w innym miejscu (tzw. katalogowym) i jest dostępna. Nikt nie robił z tego tajemnicy państwowej i nie podejrzewał mnie o szpiegostwo na rzecz konkurencji. Wszystkie informacje były podane klarownie, jasno i przejrzyście z uwzględnieniem nawet najdrobniejszych szczegółów. Producent w przypadku i30N Performance przywołuje nas do serwisu na pierwszy przegląd już przy 10 tysiącach kilometrów i nie ma się co dziwić. W końcu 275 KM robi robotę.

W Renault sprawa odbyła się w identyczny sposób. Nie zdziwiły mnie ceny kompletu przednich tarcz i klocków hamulcowych. Tanio nie jest. Dziwna sytuacja jest taka, że gdybyśmy zdecydowali się na posiadanie w swoim Megane R.S dwumateriałowych tarcz musimy za nie dodatkowo zapłacić 4 tysiące złotych. Ale już w serwisie nie ma to żadnego znaczenia. Komplet zwykłych i dwumateriałowych kosztuje tyle samo, czyli 770 złotych za sztukę. Nie dajcie się zwieść przeglądowi co 20 tysięcy kilometrów. Uprzejmie zostałem poinformowany, że na pierwszy przegląd zalecają przyjechać już po 10 tysiącach kilometrów.

Ciekawostką w przypadku Volkswagena jest to, że producent zaleca pierwszy przegląd dla GTi tradycyjnie przy 30 tysiącach kilometrów – czyli tak jak dla zwykłego Golfa, albo po dwóch latach, ale jest mały haczyk. Nikt nie jest w stanie przewidzieć stylu jazdy kierowcy, dlatego kontrolka wymiany oleju może zapalić się np. po przejechaniu 5,10 lub 15 tysiącach kilometrów, co oznacza, że nasz przegląd musi odbyć się dużo wcześniej. Na szczęście w serwisie o tym mnie poinformowano. Badaliśmy cenę dla kół 19-calowych, ale łatwiej było uzyskać informację dla kół w rozmiarze 18-cali. I tutaj otarliśmy się nawet o zawarcie w cenniku nakrętek antykradzieżowych. Drobiazg – niby nie drogi, ale jednak.

Alfa Romeo powinna zacząć działania od zmian na stronie internetowej (zresztą dotyczy to także Volkswagena). Po pierwsze nie znalazłem żadnego odniesienia do wersji Veloce. To tak jakby ten model w ogóle nie istniał, a przecież jest. Fakt, wcześniej sprzedawany był jako Quadrifoglio, ale teraz jest Veloce. Pierwszy przegląd producent zaleca przy 15 tysiącach kilometrów i jego koszt mocno nie odbiega od normy. Jest drożej niż w Hyundaiu, ale za to koszt wymiany przednich tarcz i klocków hamulcowych jest tańszy. W końcowym rozrachunku to jednak i30N wygrywa.

ZESTAWIENIE KOSZTÓW PRZEGLĄDU, TARCZ I KLOCKÓW HAMULCOWYCH

 

Hyundai i30N Performance

VW Golf

GTi

Peugeot 308 GTi

Renault Megane R.S

Alfa

Romeo Giulietta Veloce

Pierwszy przegląd/km

10 tys.

30 tys.

Wszystko zależy od stopnia zużycia oleju (kontrolka)

15 tys.

20 tys.

W serwisie sugerują szybszą wymianę oleju

15 tys.

Koszt pierwszego przeglądu

620 PLN

1300 PLN

1115 PLN

1050 PLN

1000 PLN

Tarcze+klocki na przednią oś (ceny brutto)

Koła 19 calowe

1 800 PLN

Koła 18 calowe

3 159 PLN

5 790 PLN

Bez różnicy dla rozmiaru

2 820 PLN

1 642 PLN

W Peugeocie dużo zagadek

Po wykonaniu kilku telefonów okazało się, że udzielenie informacji na interesujące mnie zagadnienia nie jest możliwe. Powód? Program może odczytać tę wiedzę tylko po wpisaniu nr VIN auta. Zadaję pytanie: Co, jeżeli chcę dokonać porównania z konkurencją zanim zdecyduję się na kupno? Jakie rozwiązanie mi polecono? Proszę udać się do salonu, poprosić o numer VIN i przyjść do nas. Ręce opadają. I nie dotyczy to niechęci obsługującej osoby, bo obdzwoniłem 5 dealerów w różnych miastach w Polsce i usłyszałem to samo! Na szczęście dział PR-u Peugeot Polska okazał się pomocny.

Obsługa serwisowa i koszty eksploatacyjne są bardzo istotne

Tabelka naprawdę wygląda interesująco. Po dokonaniu podsumowania, okazuje się, że nic nie jest w stanie zagrozić Hyundaiowi. Faktem jest, że już po 10 tysiącach trzeba udać się na serwis, ale tutaj nikt nikogo nie oszukuje. Nawet gdyby trzeba było pojawić się tam trzy razy w roku, to i tak jest dużo taniej. Tarcze i klocki hamulcowe najtańsze są w Alfie Romeo, ale różnica na korzyść włoszki to tylko 158 złotych. Volkswagen i Renault mają ceny z górnej półki, ale cena w Peugeocie zabija.

Dlatego wybierając hot-hatcha zastanówcie się porządnie nad tym ile będziecie musieli w ciągu roku wyciągnąć dodatkowej kasy, aby samochód nie stracił gwarancji i ciągle był sprawny. To ważne, bo przecież mając do dyspozycji tyle koni mechanicznych nie będziecie poruszać się jak emeryci. Od czasu do czasu wyskoczycie na tor by sprawdzić swoje i samochodu możliwości. To obowiązek!

Wielkość tarcz hamulcowych (średnica w mm):
  • Ford Focus RS – przód 350 mm, tył 302 mm
  • Peugeot 308 GTi - przód 380 mm, tylna 268 mm
  • Alfa Romeo Giulietta Veloce – przód 330 mm, 278 mm
  • Renault Megane R.S – przód 355 mm, tył 290 mm
  • Hyundai i30N Performance – przód 345 mm, tył 314 mm