Skoda zainwestowała 25 milionów euro

, Sławomir Herman
Skoda zainwestowała 25 milionów euro

Fabryka Skody w Mlada Boleslav rozpoczęła produkcję wysokonapięciowych akumulatorów trakcyjnych do samochodów hybrydowych typu plu-in. Znajdą one zastosowanie w modelu Superb iV. Firma zainwestowała dotychczas 25 milionów euro na przystosowanie tej fabryki do produkcji pojazdów o napędzie elektrycznym i hybrydowym. Przygotowania do produkcji komponentów rozpoczęły się ponad dwa lata temu.

Przygotowując się do produkcji akumulatorów wysokiego napięcia, Skoda pracowała nie tylko nad nowymi technologiami produkcyjnymi, ale także nad innymi zagadnieniami związanymi z elektromobilnością, w tym bezpieczeństwem pracy, zapobieganiem pożarom, zapewnieniem jakości i logistyką. Praca na linii montażowej wysokiego napięcia wymaga szczególnych środków bezpieczeństwa, a wiele części elektronicznych jest bardzo wrażliwych na wyładowania elektrostatyczne. Skoda wprowadziła także zmiany w swoim magazynie dystrybucyjnym by zwiększyć jego możliwości przechowywania dużej liczby ciężkich akumulatorów. Ponadto wprowadzono specyficzne dla elektryczności środki przeciwpożarowe i środki ostrożności dotyczące postępowania z uszkodzonymi akumulatorami.

Przy produkcji komponentów elektrycznych pracuje około 200 specjalistów wspieranych przez roboty, w tym 13 robotów KUKA o udźwigu od 210 do 500 kg. Ich zadaniem jest transport szczególnie ciężkich lub nieporęcznych elementów, np.: modułów akumulatorowych na linię montażową lub ładowanie gotowych akumulatorów na palety. Akumulatory są nie tylko montowane na linii produkcyjnej, ale także testowane i ładowane przed zainstalowaniem w pojazdach. Ogniwa oraz moduły, czyli podstawowe elementy akumulatorów trakcyjnych, Skoda pozyskuje od dostawców.