To już 10 lat Audi Sport Customer Racing

, Sławomir Herman
To już 10 lat Audi Sport Customer Racing

Pierwsza generacja Audi R8 LMS została zaprezentowana w roku 2008, a już w następnym sezonie klienci Audi Sport zdobyli trzy tytuły mistrzowskie. Do dziś, liczba takich sukcesów wzrosła do 52 na całym świecie. Samochody marki Audi wygrywały też w innych kategoriach oraz w 12-, 24-, a nawet w 25-godzinnych wyścigach długodystansowych. Audi Sport customer racing zbudowało do dzisiaj 531 wyścigowych samochodów.

-Audi Sport customer racing doświadcza dziś największej ofensywy modelowej w swej historii” – mówi Michael-Julius Renz, dyrektor zarządzający Audi Sport GmbH. „W roku 2018 po raz piąty walczyliśmy w jednym z najważniejszych na świecie wyścigów długodystansowych – 24 godziny na Nürburgring. Wyścig odbył się właśnie pod hasłem naszego jubileuszu, który świętowaliśmy z naszymi klientami, kibicami i przyjaciółmi marki.” Do wyścigu na Nürburgring, w trzech klasach zgłoszono 33 wyścigowe auta obecnej gamy modelowej oferowanej przez Audi Sport. 

Dwa pierwsze zwycięstwa generalne w słynnym wyścigu na Nürburgring w latach 2012 i 2014 oraz wygrane w 24-godzinnym wyścigu w Spa w latach 2011, 2012,2014, to zasługa pierwszej generacji Audi R8 LMS. Przez siedem lat produkcji zbudowano 137 sztuk tego wyścigowego modelu, przeznaczonych dla klientów z Azji, Australii,Europy oraz Północnej i Południowej Ameryki. Auto cały czas  z sukcesami startuje w wyścigach klas samochodów starszych generacji, np. Australia lub sport.

W roku 2011, Audi Sport customer racing poszerzyło ofertę o model Audi TT RS, mocne, przednionapędowe auto z silnikiem o mocy 380 KM i o nieprzeciętnych właściwościach jezdnych. Oprócz wielu zwycięstw w Europie i w Stanach Zjednoczonych, Audi TT RS wygrało w roku 2011 klasyfikację generalną Długodystansowych Mistrzostw VLN na Nürburgring. Jednak swój największy sukces Audi TT RS odniosło w roku 2013, wyprzedzając największe tuzy GT na mecie 25-godzinnego wyścigu w Thunderhill w Kalifornii.

W roku 2015 cztery pierścienie zaprezentowały dwa zupełnie nowe samochody wyścigowe. Audi TT cup przez trzy lata było wyłącznym modelem w którym startowali zawodnicy Pucharu Audi Sport TT Cup. Natomiast druga generacja Audi R8 LMS o mocy 585 KM wyznaczyła kanony bezpieczeństwa i kontynuowała pasmo sukcesów zapoczątkowane przez generację pierwszą tego modelu. Jego najwyższe kwalifikacje podkreśliły zwycięstwa w długodystansowych wyścigach w Daytona, na Nürburgring, w Spa, w Bathurst, w Sepang, w Laguna Seca oraz wiele innych wygranych na całym globie.

Do dziś zbudowano 103 sztuki tego wyścigowego samochodu. Warto zaznaczyć, że 50 procent komponentów użytych do produkcji wersji wyścigowej, w tym najwyższej mocy silnik V10, to te same podzespoły, których używa się w modelu R8 produkcji seryjnej.

Pod koniec roku 2016, Audi Sport customer racing pokazało Audi RS 3 LMS. Przednionapędowy samochód przeznaczony dla popularnej kategorii TCR rozwija moc 350 KM. Podobnie jak Audi TT cup, pojazd ten wytwarzany jest wraz z marką Cupra w ramach korporacji, w zakładach w hiszpańskim Martorell. Do dziś zbudowano 166 sztuk auta przeznaczonego dla początkujących w sportach motorowych. Tylko w pierwszym sezonie startów, Audi RS 3 LMS wywalczyło pięć tytułów mistrzowskich.

Najnowszą propozycją ofertową Audi Sport customer racing jest Audi R8 LMS GT4. Auto to zaliczyło już wspaniały początek sezonu, zdobywając w styczniu tego roku pierwsze i drugie miejsce w 24-godzinnym wyścigu w Dubaju. W pierwszych sześciu miesiącach jego produkcji zbudowano 65 sztuk. Audi R8 LMS GT4 produkowane jest w zakładzie w Böllinger Höfe, a ze swoim seryjnym bratem dzieli 60 procent podzespołów.