Rajd Hiszpanii - zadecydowały 2,9 sekundy

, Sławomir Herman
Rajd Hiszpanii - zadecydowały 2,9 sekundy

Po 317 kilometrach, 17 odcinkach specjalnych na polu bitwy w Hiszpanii pozostało dwóch rajdowych torreadorów: Sebastien Loeb i Sebastien Ogier. O zwycięstwo na 17 odcinku walczyło jeszcze 4 kierowców, ale na mecie Riudecanyes 2 pozostało tylko dwóch. Od tej chwili oczy wszystkich miłośników rajdowego świata zwrócone były tylko na Francuzów, w różnych samochodach i różnych zespołach. To była jedna z najbardziej emocjonujących rund mistrzostw świata, jakie zostały rozegrane w tym sezonie.

Rajd Hiszpanii dla wszystkich zespołów jest bardzo wyczerpujący. To runda o dwóch rodzajach nawierzchni: szutrowej i asfaltowej. Mechanicy i kierowcy muszą dokonać cudów: jedni wymienić specyfikację samochodu, a drudzy przestawić w głowie tryb dotyczący jazdy. Hiszpania to miejsce, w którym na trasy wrócił Volkswagen. Tym razem z modelem przypisanym do kategorii WRC 2. Na odcinkach walczyli Sebastienowie Ogier i Loeb, oraz Petter Solber – kierowcy z tytułami mistrzów świata.

Sebastien LOEB: 6 lat nie jechałem asfaltowego odcinka po mokrym. To trudne dla mnie. Ale jesteśmy blisko. Wszystko jest OK. – mówił 9 krotny mistrz świata na mecie 10 odcinka specjalnego po przejechaniu 24 kilometrów, uzyskując 6 czas i tracąc zaledwie 9 sekund do zwycięzcy odcinka.

Na koniec drugiego dnia kolejność była następująca: Latvala, Ogier, Loeb. W WRC 2: Rovanpera, Kopecky, Solans. Petter Solberg na czwartym miejscu, a Kajto na 5. Ostatni odcinek tego dnia to zgaszony silnik u Mikkelsena, Breena i Lappiego. W niedzielę do pokonania zostały 4 próby. 6 kierowców mieściło się w 16,5 sekundy i każdy z nich miał jeszcze szansę na zwycięstwo.

Niedziela wstrząsnęła większością. Pierwsze dwa odcinki na swoje konto zapisuje Sebastien Loeb i to on wychodzi na prowadzenie w klasyfikacji generalnej rajdu. Po informacji od szpiegów, kierowca Citroena C3 WRC  wybrał twarde opony i to one okazały się kluczem do sukcesu.  Nawet Tanak potwierdził, że „mistrz” jako jedyny dokonał dobrego oponiarskiego wyboru.

Druga pętla zapowiadała się bardzo interesująco. Pierwszy międzyczas dla Loeba, ale później rządził tylko Ogier. Na mecie 17 odcinka dowiadujemy się, że 9 krotny mistrz świata przestrzelił zakręt, a Latvala złapał kapcia. Szczęście po stronie Ogiera, ale to Loeb ciągle ma przewagę 3,6 sekundy nad kierowcą M-Sportu i to on jest liderem. O zwycięstwie miał zadecydować ostatni odcinek specjalny o długości 14,5 kilometra. To też dodatkowa motywacja dla Ogiera i możliwość zdobycia punktów za Power Stage, które w końcowym rozrachunku będą na wagę złota. Santa Marina, któremuś z rajdowych torreadorów będzie śnić się po nocach. Któremu? Obydwu. Taką walkę, bez kalkulacji chcemy oglądać zawsze.

Nie ma takich słów, które mogą dokładnie opisać emocje jakie towarzyszyły podczas obserwacji międzyczasów 18 odcinka specjalnego. Na 3 najszybszy był Ogier, na dwóch Loeb. Odcinek wygrał Sebastien w Fordzie Fiesta WRC, ale to Sebastien w Citroenie C3 WRC zgarnął pulę i stanął na najwyższym stopniu podium. Takie rajdy chcemy oglądać.

W Hiszpanii wystartował Kajetan Kajetanowicz z doświadczonym pilotem Maćkiem Szczepaniakiem. Leciwy Ford Fiesta R5 dowiózł naszą załogę na 4 miejscu w klasyfikacji WRC 2. Kajto stracił do zwycięzcy prawie 2 minuty. Wszyscy bacznie przyglądali się powrotowi Volkswagena na rajdowe trasy. Tym razem ekipa wystawiła dwa Polo R5.  Wszystko szło dobrze, dopóki auta nie musiały wyjechać na mokry asfalt. Na 11 odcinku VW Polo z nr 47 zatrzymał Eric Camilli – problemy ze skrzynią biegów. Na oponach Michelin nie mógł się za bardzo odnaleźć Petter Solber, który w końcowym rozrachunku zajął najniższy stopień podium. To był udany powrót ekipy, która niepodzielnie rządziła przez kilka lat w WRC.  

Wygrane odcinki specjalne:
  • Ott Tanak (Toyota Yaris WRC): 2, 9,14,18
  • Andreas Mikkelsen (Hyundai i20 Coupe WRC): 4,
  • Jari-Matti Latvala (Toyota Yaris WRC): 3, 6, 7, 10
  • Sebastien Ogier (Ford Fiesta WRC): 1,17
  • Dani Sordo (Hyundai i20 Coupe WRC): 5,
  • Thierry Neuville (Hyundai i20 Coupe WRC): 11, 13,
  • Sebastien Loeb (Citroen C3 WRC): 12, 15, 16
Rajd Hiszpanii – klasyfikacja generalna:
  1. Sebastien Loeb/Daniel Elena Citroen C3 WRC 3:12:08.0
  2. Sebastien Ogier/Julien Ingrassia Ford Fiesta WRC +2,9 sek.
  3. Elfyn Evans/Daniel Barritt Ford Fiesta WRC +16,5 sek. 

fot.redbullcontentpool