Długa lista dramatów w Rajdzie Portugalii

, Sławomir Herman
Długa lista dramatów w Rajdzie Portugalii

Niedziela była ostatnim dniem Rajdu Portugalii. Tylko 5 odcinków specjalnych, niecałe 53 kilometry do pokonania i minimalne różnice czasowe pierwszej trójki zapowiadały walkę na śmierć i życie. I tak było dosłownie. Wypadki, złamane zawieszenia, wycofania z rajdu. To była niesamowita niedziela. Tylko organizatorzy zapomnieli, że załogi startując w odstępach 2 minutowych będą jechać w kurzu i ograniczonej widoczności. To niesamowite, że na tym poziomie zawodów mamy do czynienia z takimi decyzjami.

Wybór opon

5 opon z pośredniej mieszanki na pokład zabrała większość załóg. Wyjątkiem był Thierry Neuville, który zaopatrzył się w 4 opony pośrednie i 1 twardą.

OS16 Montim 1 (8,76 km)

Dzień otwierał niespełna 9 kilometrowy odcinek. Na trasę pierwszy wyjechał Greensmith. Niestety w leśnej partii kierowcy ponownie jechali w kurzu ograniczającym widoczność. Załogi startowały co 2 minuty, a organizator najwidoczniej zapomniał w jakim terenie jadą samochody. Najmniejszą widoczność miał Ogier, który po rolowaniu Lappiego (ten stracił 22 sekundy) jechał w najmniej sprzyjających warunkach. Francuz uzyskał dopiero 9 czas odcinka, a to oznaczało odpuszczenie walki o podium. Już w sobotę Ogier podkreślał, że jest zbyt mało kilometrów na odrobienie strat do 3 miejsca. Pierwsza trójka pojechała zawrotnym tempem. Najszybszy był Meeke, który odrobił do lidera-kolegi z zespołu prawie 2 sekundy. Różnica przed kolejną próbą to zaledwie 2,4 sekundy. Neuville do pierwszego miejsca traci 9,5 sekundy.

Klasyfikacja po O16:
  1. Ott Tanak/Martin Jarveoja (Toyota Yaris WRC) 2:53:14.1
  2. Kris Meeke/Sebastian Marshall (Toyota Yaris WRC) +2,4 sek.
  3. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 Coupe WRC) +9,5 sek.
OS17 Fafe 1 (11,18 km)

Mnóstwo kibiców zgromadziło się na jednej z najsłynniejszych hop w całym kalendarzu WRC. Pech nie opuszcza Lappiego. Fin ponownie zaliczył uderzenie w bandę i zniszczył tylne, lewe zawieszenie. Strata na mecie wyniosła ponad 30 sekund. Ogier ewidentnie jedzie tak, aby zachować opony na Power Stage. Tanak odrabia 3 sekundy i powiększa przewagę nad drugim Krisem Meeke, który zapytany o to, czy jest zadowolony z tego, że jest drugi w zespole po prostu nic nie mówiąc odjechał.

Klasyfikacja po O17:
  1. Ott Tanak/Martin Jarveoja (Toyota Yaris WRC) 2:59:52.7
  2. Kris Meeke/Sebastian Marshall (Toyota Yaris WRC) +5,4 sek.
  3. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 Coupe WRC) +13,6 sek.
OS18 Luilhas (11,89 km)

Na dojazdówce Lappi starał się naprawić samochód, ale wysiłek poszedł na marne. Załoga Citroena C3 WRC wycofała się z dalszej rywalizacji. W czołówce bez zmian. Tanak po raz kolejny uzyskuje najlepszy czas.

Klasyfikacja po O18:
  1. Ott Tanak/Martin Jarveoja (Toyota Yaris WRC) 3:07:58.4
  2. Kris Meeke/Sebastian Marshall (Toyota Yaris WRC) +8,1 sek.
  3. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 Coupe WRC) +18,1 sek.
OS19 Montim 2 (8,76 km)

Załogi oszczędzały opony przed ostatecznym starciem i próbą zdobycia dodatkowych punktów za Power Stage. Była tylko jedna ekipa, która popełniła błąd kosztujący utratę drugiego miejsca. To Kris Meeke. W jednym z zakrętów, bardzo wolnych auto stanęło bokiem. Anglik musiał zawracać i stracił całą przewagę nad Neuvillem, który wśliznął się szczęśliwie na drugie miejsce w klasyfikacji generalnej. Na Krisa Meeke zawsze możemy liczyć. Kierowca Toyoty Yaris z numerem 5 traci teraz do Belga niecałe 8 sekund.

Klasyfikacja po O19:
  1. Ott Tanak/Martin Jarveoja (Toyota Yaris WRC) 3:13:46.2
  2. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 Coupe WRC) +16,6 sek
  3. Kris Meeke/Sebastian Marshall (Toyota Yaris WRC) +24,0 sek.
OS20 Fafe 2 (11,18 km) Power Stage

Wielki pech Sebastiena Loeba. Uszkodził w Hyundaiu i20 Coupe WRC tylne, lewe zawieszenie. Do mety odcinka miał problemy z układem przeniesienia napędu. Greensmith na hopie miał wypadek. Na szczęście załoga nie ucierpiała w tym zdarzeniu. Na zdjęciach w zwolnionym tempie było widać, że w Fordzie Fiesta WRC wystąpił problem z lewym, przednim kołem, które miało najprawdopodobniej urwane elementy mocowania. Sędziowie zdecydowali o pokazaniu czerwonej flagi. Ucierpiał na tym Latvala, który miał wolny przejazd. Pozostałe załogi zostały puszczone normalnie na trasę. Kolejne przerwanie odcinka miało miejsce po wypadku Krisa Meeke, który urwał przednie, prawe koło i nie ukończył próby. Dla Toyoty i Tanaka wszystko skończyło się bardzo dobrze. Estończyk zwyciężył w Rajdzie Portugalii, ale liderem w mistrzostwach świata WRC jest Sebastien Ogier, który w Portugalii wygrał tylko jeden odcinek.

Klasyfikacja po O20:
  1. Ott Tanak/Martin Jarveoja (Toyota Yaris WRC) 3:20:22.8
  2. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 Coupe WRC) +15,9 sek
  3. Sebastien Ogier/Julien Ingrassia (Citroen C3 WRC) +57,1 sek.
Odcinki specjalne – wygrane:
  • Ott Tanak:2,3,11,17,18
  • Thierry Neuville: 6,7,12,13,19
  • Kris Meeke: 8,16
  • Jari-Matti Latvala: 9,10,
  • Dani Sordo: 1,4,
  • Teemu Suninen: 5,
  • Sebastien Ogier: 20,
Klasyfikacja generalna kierowców:
  1. Sebastien Ogier 142 pkt.
  2. Ott Tanak 140 pkt.
  3. Thierry Neuville 132 pkt.
Klasyfikacja generalna zespołów:
  1. Hyundai Shell Mobis 202 pkt.
  2. Toyota Gazoo Racing 182 pkt.
  3. Citroen Total 158 pkt.
  4. M-Sport Ford 122 pkt.