Co jest bardziej śliskie: liście czy śnieg?

, Sławomir Herman
Co jest bardziej śliskie: liście czy śnieg?

Inżynierowie Forda postanowili sprawdzić w jakich warunkach samochód jest bardziej narażony na wpadnięcie w poślizg. Czy będzie to warstwa liści zalegająca na jezdni, czy też śnieg. Jeśli myślicie, że odpowiedź jest oczywista, to muszę was zaskoczyć. Aby wyjaśnić ową zagadkę przetransportowano liście na tor testowy firmy w Belgii. W ruch poszły urządzenia do badania współczynnika tarcia.

Po przeprowadzonych badaniach okazało się, że liście w niektórych momentach są tak śliskie jak śnieg. Śliskość, czyli współczynnik tarcia, jest mierzony w jednostkach zwanych μ. Im bardziej śliska powierzchnia, tym mniejsza liczba. W testach, najniższy współczynnik tarcia dla liści osiągnął poziom μ między 0,3 a 0,4. Zazwyczaj te same parametry μ uzyskuje się na śniegu.

„Eksperyment był zabawny, jednak miał poważny cel”, powiedział Eddy Kasteel, inżynier ds. rozwoju, Ford of Europe. „Większość ludzi wie, że należy zwolnić i jeździć po śniegu ostrożniej. Ale znacznie mniej z podobnym respektem podchodzi do dróg pokrytych liśćmi – które mogą być równie śliskie.”

Co jest bardziej śliskie: śnieg czy liście? - zobacz film.

Ci sami inżynierowie pomogli opracować tryb śliskiej nawierzchni “Slippery Mode” dla nowego crossovera Ford Focus Active, który trafi do sprzedaży w przyszłym miesiącu. Zaprojektowany w celu polepszenia przyczepności na trudnych nawierzchniach, w tym na śniegu i mokrych liściach, system dokonuje korekty ustawień układu stabilności, przepustnicy i układu hamulcowego, aby zapobiec poślizgowi lub zbaczaniu z wybranego kursu.