Nowoczesne systemy 4x4

, Sławomir Herman
Nowoczesne systemy 4x4

Konstrukcja nadwozia oparta na ramie, duży prześwit i napęd na cztery koła – to podstawowe elementy jakie powinien posiadać prawdziwy samochód terenowy. Współczesne samochody terenowe posiadają jeszcze coś – to nowoczesna technologia ułatwiająca jazdę w terenie. Warto poznać jej zalety, a później i możliwości na przykładzie Toyoty Land Cruiser.

System wspomagający zjazd ze wzniesienia i pokonywanie podjazdów

Dobre auto terenowe posiada system, który w jednym i drugim przypadku pozwoli skupić się kierowcy na tym co widać za oknem. W jednym z najlepszych samochodów terenowych jakim jest Toyota Land Cruiser znajdziemy układ DAC. On automatycznie uruchamia hamulce i utrzymuje stałą prędkość 5 km/h w czasie zjazdu ze wzniesienia. Po jego aktywacji kierowca nie musi operować ani gazem, ani hamulcem. Natomiast system HAC utrzymuje hamulec przez ponad 2 sekundy, co pomaga na swobodne ruszenie. Układ jest aktywowany, gdy po zatrzymaniu kierowca mocniej naciśnie pedał hamulca, a skrzynia jest ustawiona w trybie jazdy do przodu. Dzięki tym systemom Land Cruiser pokonuje wzniesienia o nachyleniu sięgającym nawet 42 stopni.

System zmiennej charakterystyki napędu

System aktywnej kontroli trakcji potrafi przyhamować koło tracące przyczepność i jednocześnie równomiernie przekazywać moc na pozostałe koła. System A-TRAC pokazuje swoje możliwości po wyborze jednego z pięciu trybów jazdy, oferowanych przez system zmiennej charakterystyki napędu w zależności od terenu – Multi Terrain Select. W zależności od nawierzchni kierowca może włączyć jeden z trybów – skały, skały i szutry, muldy, kamienie oraz błoto i piasek. Dzięki MTC samochód sam dostosowuje moc i pracę hamulców do nawierzchni.

Układ zmiennej sztywności stabilizatorów

Ciekawym rozwiązaniem w nowoczesnych terenówkach jest układ zmiennej sztywności stabilizatorów. To elektronicznie sterowany system hydrauliczny, który optymalizuje pracę stabilizatorów. Podczas jazdy po szosie system zmniejsza przechyły nadwozia oraz amortyzuje nierówności, a w terenie pozwala na większy ruch każdego z kół. Układ działa automatycznie i nie wymaga aktywacji przez kierowcę.

Aktywne zawieszenie

Nowoczesne samochody terenowe mogą być wyposażone w system aktywnego zawieszenia. Jest to układ, który automatycznie dostosowuje siłę tłumienia amortyzatorów do warunków jazdy. Wraz ze wzrostem prędkości system usztywnia pracę amortyzatora. Pozwala to na przykład na uniknięcie efektu nurkowania podczas gwałtownego hamowania. Jest to system, którego zadaniem jest poprawa precyzji prowadzenia auta terenowego.