Płyn hamulcowy - badania ITS

, Sławomir Herman
Płyn hamulcowy - badania ITS

Układ hamulcowy to jeden z elementów budowy samochodu mających wpływ na nasze bezpieczeństwo podczas jazdy. Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy z tego, że to co wlewamy do zbiornika przeznaczonego na płyn hamulcowy ma ogromne znaczenie dla użytkowników pojazdów. Taki płyn musi spełniać wymagane normy. Instytut Transportu Samochodowego wziął pod lupę popularne płyny oferowane na rynku w Polsce. Badania nie są optymistyczne.

4 z 10 badanych produktów nie spełniało norm

Instytut Transportu Samochodowego bije na alarm. Podczas przeprowadzonego badania okazało się, że aż 4 z 10 badanych produktów nie spełniało określonych norm. W czterech temperatura wrzenia okazała się za niska, a dwa z nich prawie całkowicie odparowały. Oznacza to, że nie są one odporne na utlenianie. To jednak nie wszystko. Dwa z nich pozostawiły wżery korozyjne na narzędziach stosowanych w laboratorium Centrum Badań Materiałowych ITS.

Co ma wpływ na jakość płynu hamulcowego?

Pod lupę wzięto szereg właściwości, w tym właśnie temperaturę wrzenia oraz lepkość testowanych płynów hamulcowych. Te parametry są niezwykle ważne, bo bezpośrednio wpływają na sprawność układu hamulcowego. W gotującym się płynie hamulcowym pojawiają się pęcherzyki gazu, które osłabiają działanie układu, a w ekstremalnej sytuacji mogą w ogóle uniemożliwić hamowanie. A o przegrzanie płynu wcale nie jest trudno - czasami wystarczy kręta, górska droga z kilkoma stromymi zjazdami. W przypadku najpopularniejszej klasy DOT-4 temperatura wrzenia nie powinna być niższa niż 230 st. C. Lepkość zaś decyduje o tym, jak sprawnie płyn przepływa przez przewody. Gdy jest zbyt wysoka (co zdarza się szczególnie w niższych temperaturach) może również utrudniać hamowanie.

Polscy kierowcy nie dbają o sprawność hamulców

Warto wiedzieć, że parametry płynu hamulcowego zmieniają się wraz z jego wiekiem. Płyny stosowane w samochodach osobowych absorbują wilgoć z otoczenia, a wraz ze wzrostem zawartości wody w składzie spada ich temperatura wrzenia. Dlatego tak ważna jest regularna wymiana płynu hamulcowego. Według producentów aut powinna się ona odbywać co 2 do 3 lat. Niestety rzeczywistość jest zupełnie inna. Badania z 2014 roku pokazują, że 22% polskich kierowców nigdy nie zlecało warsztatowi takiej usługi, a w przypadku 27% przebadanych samochodów płyn był w tak złym stanie, że należało go natychmiast wymienić.

Sprawne hamulce to krótsza droga hamowania

Czym mogą skutkować niesprawne hamulce nie trzeba tłumaczyć żadnemu kierowcy. A to, jak ważny jest płyn hamulcowy dobrej jakości pokazują liczby przedstawione przez ITS. W sprawnym układzie hamulcowym, wypełnionym odpowiednim płynem, od momentu wciśnięcia hamulca do rozpoczęcia hamowania mija około 0,2 s. To oznacza, że pojazd jadący z prędkością 100 km/h przejedzie 5 m, zanim faktycznie zacznie się zatrzymywać. Specjaliści podkreślają, że korzystanie z płynu hamulcowego, który nie spełnia norm może wydłużyć ten dystans do 35 m, a całą drogę hamowania nawet 7,5-krotnie.

Warto pamiętać, że ta zasada tak samo dotyczy nowoczesnych samochodów, wyposażonych w aktywne systemy, które automatycznie uruchamiają hamulce. Układ zapobiegający zderzeniom, aktywny tempomat czy system kontroli trakcji, który w razie poślizgu przyhamowuje odpowiednie koła nie zareagują wystarczająco sprawnie, jeśli nie będą współpracować z wydajnym układem hamulcowym.