Auto z drugiej ręki - jak dokonać wyboru?

, Sławomir Herman
Auto z drugiej ręki - jak dokonać wyboru?

58% Polaków uważa, że zakup dobrego auta używanego jest trudny, ale możliwy. Jednocześnie 43% badanych wskazuje, że poszukiwania zajmują im nawet od 1 do 3 miesięcy. W jaki sposób weryfikować auta używane i na co zwracać uwagę, żeby być zadowolonym z zakupionego na rynku wtórnym pojazdu?

Dla Polaków jest ważny stan techniczny i dokumentacja

Jak pokazują wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie PZWLP, obawy Polaków związane z autami używanymi są odzwierciedleniem ich nieprzyjemnych doświadczeń przy zakupie samochodów na rynku wtórnym. Niestety, często zdarza się, że to co jest napisane w ogłoszeniu, nie oddaje faktycznego stanu samochodu – awaryjność, większy niż deklarowany faktyczny przebieg, nieprzewidziane w momencie zakupu wysokie koszty napraw, wynikające ze znacznie gorszego, niż przedstawiał to sprzedający, stanu auta - to tylko niektóre z nieprzyjemnych sytuacji, z jakimi można się spotkać kupując samochód używany.

Trudno się więc dziwić, że w przypadku samochodów używanych, zgodnie z wynikami badania, dla Polaków najważniejszy jest w pełni udokumentowany stan techniczny (82%), udokumentowany, rzeczywisty przebieg (80%) oraz udokumentowana historia serwisowa
i napraw blacharsko - lakierniczych (67%). Dlatego też Polacy najchętniej kupowaliby auta
od znajomych – to według 40% z nich najbardziej wiarygodne źródło, które spełnia powyższe warunki. Jednak, to nie jedyny sposób na znalezienie dobrego auta z drugiej ręki.

3 rzeczy i od razu wiesz więcej o aucie

Jak wstępnie sprawdzić samochód, który wybraliśmy na podstawie ogłoszenia? Wystarczy znać numer VIN i numer rejestracyjny oraz datę pierwszej rejestracji, które wpiszemy do
systemu Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (usługa Historia Pojazdu)https://historiapojazdu.gov.pl/. Na podstawie tych informacji możemy zweryfikować, czy podany w ogłoszeniu przebieg jest wiarygodny. Sprawdzając ostatni zarejestrowany w tym systemie stan licznika możemy określić, czy możliwe było przejechanie takiej liczby kilometrów do chwili obecnej, czyli wartości podanej w ogłoszeniu. Warto przyjąć, że przeciętny roczny przebieg samochodu użytkowanego przez prywatnego właściciela powinien wynosić między 10 a 20 tys. km rocznie.

Na potrzeby oglądania samochodu możemy również skorzystać z usług niezależnego rzeczoznawcy, który sprawdzi ogólny stan pojazdu, np. grubość lakieru za pomocą czujnika
i oceni organoleptycznie stan i zużycie danego samochodu. Poszukując samochodu warto także sprawdzić oferty, w ramach których od razu możemy poznać pełną i wiarygodną historię eksploatacji auta. Jest tak np. w przypadku aut używanych po wynajmie długoterminowym – ich przebieg i stan są zawsze autentyczne i potwierdzone przez niezależnych rzeczoznawców. Dodatkowo otrzymamy również kompletną dokumentację związaną ze wszystkimi pracami serwisowymi wykonywanymi w samochodzie.

Jak oglądać, żeby zobaczyć?

Jeśli na podstawie informacji, które możemy uzyskać zdalnie, auto nadal wydaje się nam interesujące, warto obejrzeć je „na żywo”. Umawiając się na oględziny i jazdę próbną zadbajmy, aby zobaczyć samochód w świetle dziennym. Poprośmy, aby pojazd miał zimny silnik – w ten sposób, po jego uruchomieniu, będziemy mogli szybko zauważyć ewentualne usterki jednostki napędowej auta, czyli jednego z najważniejszych i najdroższych w naprawie elementów samochodu. Pamiętajmy, że silnik powinien pracować cicho i równo, a z rury wydechowej nie powinien wydobywać się dym, a jedynie ewentualnie para wodna, przy niskich temperaturach zewnętrznych.  

Przyjrzyjmy się ogólnemu wyglądowi auta, szczególnie gdy ma ono niższy stan licznika niż przeciętnie mają samochody w podobnym wieku. Pamiętajmy, że te, które były oszczędnie używane nie powinny nosić znacznych, widocznych śladów użytkowania – o małym przebiegu powinien świadczyć także wygląd samochodu – karoserii, siedzeń, szyb. Jednocześnie, nie wolno zapominać, że niski przebieg nie powinien być decydującym kryterium przy wyborze auta używanego, niezmiernie istotne są udokumentowane naprawy oraz regularny serwis.

Warto również mieć świadomość, że naprawa naprawie nie jest równa. Posługując
się przykładem prac z zakresu blacharsko – lakierniczego, trzeba wziąć pod uwagę, że drobna naprawa np. wymiana zderzaka, czy jego lakierowanie, nie wpływają w żaden sposób
na parametry techniczne samochodu. Inaczej sytuacja może wyglądać w przypadku poważnych napraw powypadkowych, gdzie w grę wchodzi wymiana elementów nadwozia, prostowanie podzespołów mających wpływ na późniejszy stan oraz finalnie na bezpieczeństwo eksploatacji pojazdu.

Przy skomplikowanych naprawach powypadkowych kluczowe są jakość zastosowanych części oraz samych prac serwisowych. W niektórych przypadkach całkowite przywrócenie auta do stanu sprzed uszkodzenia nie jest możliwe. Warto więc z uwagą przeczytać dokumentację samochodu i ocenić, co tak naprawdę było w nim naprawiane, w jakim warsztacie, przy użyciu jakich części zamiennych oraz jaka była skala tych uszkodzeń.

Kolejną rzeczą przy oględzinach auta, o której trzeba pamiętać jest dokładne sprawdzenie wszystkich dokumentów. W szczególności upewnijmy się czy numer VIN podany w dowodzie rejestracyjnym jest taki sam, jak ten wybity w samochodzie. Warto również potwierdzić czy wyposażenie auta zgadza się z tym, które było wskazane w CEPiK. Zapytajmy także czy auto posiada dwa komplety kluczyków oraz poprośmy o dokumenty potwierdzające wykonanie konkretnych napraw, np. wymianę rozrządu, etc.

Auta po wynajmie długoterminowym – czy warto się nimi interesować i na co zwracać uwagę przy ich zakupie?

Poszukując auta używanego, szczególnie jeśli zależy nam na cechach takich jak autentyczny przebieg, regularny serwis czy kompletna historia napraw, warto wziąć pod uwagę samochody używane, sprzedawane przez firmy specjalizujące się w zarządzaniu flotami firmowymi. Obecnie na rynek wtórny trafia od nich rocznie nawet 60 – 70 tys. aut po tzw. wynajmie długoterminowym i z każdym rokiem będzie ich coraz więcej. Samochodów po wynajmie długoterminowym można szukać przez Internet np. w serwisach ogłoszeniowych, bezpośrednio na stronach www poszczególnych firm oraz na stronie internetowej Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów, czyli organizacji je zrzeszającej.

Cena samochodów po wynajmie jest zawsze rynkowa i uzależniona od stanu konkretnego egzemplarza oraz jego przebiegu. Pamiętając, że każde auto było regularnie serwisowane, zgodnie z zaleceniami producenta, nie należy obawiać się aut z nieco większym przebiegiem, który automatycznie ma wpływ na cenę. Nie oznacza to oczywiście, że wśród ofert samochodów po wynajmie długoterminowym nie znajdziemy takich, których przebieg będzie wynosił kilkadziesiąt tysięcy kilometrów.