Sprawdź zawieszenie w VW Touaregu

, Sławomir Herman
Sprawdź zawieszenie w VW Touaregu

Nie uwolnimy się już od nowoczesnych technologii w życiu codziennym. Otaczają nas z każdej strony. Jedne ułatwiają funkcjonowanie, inne wręcz odwrotnie. Tak samo jest w przypadku nowych samochodów, każdy powinien czymś zaskoczyć. Może niekoniecznie urodą – choć ta ułatwia kupowanie, ale tym co niewidoczne dla oka i sprawiające, że nasza podróż jest bardziej komfortowa. Tak zaskakuje nowy Volkswagen Touareg.

Zawieszenie pneumatyczne z systemem zapobiegania przechyłom nadwozia z elektromechanicznymi stabilizatorami to coś co spotkamy w VW Touaregu. Nazywa się eAWS. Jak działa? Najważniejszymi elementami elektromechanicznego systemu zapobiegania przechyłom nadwozia są stabilizatory umieszczone przy przedniej i tylnej osi pojazdu. Tradycyjnie mamy do czynienia z jdnym stabilizatorem sięgającym do obydwu krańców danej osi. W zakrętach prawa i lewa strona stabilizatora odchylają się w różnych przeciwnych kierunkach.

Dzięki kinetyce, tendencja auta do przechylania się w zakręcie zostaje zmniejszona. W wypadku aktywnego systemu zapobiegania przechyłom działa to jeszcze sprawniej dając efekt w postaci utrzymywania nadwozia w poziomie niemal równolegle do nawierzchni.

W tym celu w eAWS zastosowano po jednym elektromechanicznym stabilizatorze przy przedniej i tylnej osi. Ich działanie koordynuje centralny sterownik. Przeciwległe końce każdego stabilizatora są ze sobą połączone poprzez siłownik. Zależnie od sytuacji na drodze dwie części stabilizatora są odchylane przez silnik elektryczny w przeciwnych kierunkach (usztywniane) lub rozłączane. Potrzebne do tego wysokie napięcie o wartości 48 wolt, które aktywuje silniki elektryczne jest wytwarzane na krótki czas przez tzw. supercabs (kondensatory lub urządzenia magazynujące energię elektryczną, które można niezwykle szybko naładować i rozładować). Dzięki aktywnym stabilizatorom znacznie zmniejsza się skłonność nadwozia VW Touarega do przechyłów w zakrętach.

System eAWS znacznie poprawia także komfort jazdy na wprost, gdyż stabilizatory elektromechaniczne – w przeciwieństwie do stalowych – można rozłączyć. Pneumatyczne zawieszenie z adaptacyjnymi amortyzatorami nie musi w takiej sytuacji przeciwdziałać wychyleniom stabilizatorów. Ma to znaczny wpływ na pracę amortyzatorów i zwiększa komfort jazdy. W terenie z kolei elektromechaniczne rozłączenie stabilizatorów zwiększa wykrzyż osi, a przez to trakcję.