Bosch i nowe rozwiązania sieciowe

, Sławomir Herman
Bosch i nowe rozwiązania sieciowe

Do roku 2025 na drogach pojawi się ponad 470 milionów połączonych z siecią pojazdów. Rynek oprogramowania i usług związanych z przetwarzaniem danych doświadczy kolejnego istotnego wzrostu i określi  rozwój branży warsztatowej na całym świecie. Targi Automechanika 2018 były okazją do zaprezentowania przez firmę Bosch nowych rozwiązań dla warsztatów samochodowych. Firma będzie stawiać na rozszerzenie oferty sieciowych rozwiązań dla handlu detalicznego i hurtowego. Można się też spodziewać, że usługa Connected Repair zapobiegnie duplikowaniu pracy w warsztatach.

Dzięki innowacyjnym koncepcjom skutecznego i efektywnego serwisowania oraz napraw w całym cyklu życia produktu, a także sieciowym rozwiązaniom dla diagnostyki i procesów warsztatowych firma Bosch chce mocno zaznaczyć swoją pozycję na rynku. Łączność sieciowa i nowe rozwiązania oparte na danych mogą potencjalnie zoptymalizować przepływ pracy w warsztacie, umożliwiając jednocześnie znaczne oszczędności czasu. Dla przykładu oprogramowanie warsztatowe Bosch Connected Repair zapobiega czasochłonnemu duplikowaniu pracy. Dzięki niemu dane pojazdu są dostępne we wszystkich systemach komputerowych po jednorazowej rejestracji. W przyszłości Augmented Reality ułatwi mechanikom wykonywanie nawet złożonych napraw. To kolejna oszczędność czasu – średnio o 15 procent. Za to nowe podejście do organizacji szkoleń warsztatowych Bosch otrzymał w tym roku nagrodę Automechanika Innovation Award.

Bosch Connected Repair stanowi podstawę inteligentnego połączenia sieciowego urządzeń diagnostycznych w warsztatach. Łączy on wiele elementów związanych z przyjęciem pojazdu do warsztatu, informacjami na temat jego stanu technicznego i samymi urządzeniami diagnostycznymi oraz tworzy wspólną bazę danych, przesyłaną bezprzewodowo do wszystkich podłączonych urządzeń. Oznacza to, że wystarczy tylko raz zidentyfikować pojazd, zamiast rejestrować go na każdym urządzeniu osobno, jak miało to miejsce dotychczas. Zapewnia to oszczędność czasu do 10 minut na każdym pojeździe w warsztacie. Raporty badań, komentarze i zdjęcia są zapisywane bezpośrednio na cyfrowej karcie pracy i można je odczytać w dowolnym momencie.

Poza inteligentną łącznością sieciową urządzeń diagnostycznego, Bosch Automotive Aftermarket pracuje również nad dalszym rozwojem oprogramowania. Przykładowo nowa wersja programu Esi[tronic] 2.0 umożliwia warsztatom optymalizację procedur naprawczych i diagnostycznych, skrócenie czasu obsługi pojazdu i stałe aktualizowanie online. Ponadto program może być używany zarówno w trybie online, jak i offline. Dzięki wyszukiwaniu tekstowemu i podglądowi dokumentu, użytkownicy zaledwie po kilku kliknięciach znajdują potrzebne informacje.

W bazie danych Bosch zgromadził ponad 750 000 faktycznych przypadków napraw. Gdy podczas diagnozy zostanie rozpoznana usterka, funkcja automatycznie zaleca opracowany przez ekspertów Bosch sposób naprawy, który został już oceniony przez innych użytkowników jako dobre rozwiązanie. Dzięki zoptymalizowanemu czasowi pobierania, wersja 2.umożliwia jeszcze szybsze wyszukiwanie informacji. Nawet w regionach o niskiej przepustowości łącza internetowego, Esi[tronic] 2.0 online może być wygodnie używany. Wszyscy aktualni abonenci otrzymują nową wersję Esi[tronic] 2.0 online jako bezpłatną aktualizację.

Esi[tronic] to również centralny element nowego kompaktowego testera diagnostycznego KTS 250 Bosch, który został zaprezentowany po raz pierwszy na targach Automechanika. Jest on przeznaczony do mniejszych warsztatów lub jako dodatkowe urządzenie mobilne w większych warsztatach. Interfejs użytkownika DoIP Ethernet jest intuicyjny i oparty na systemie Android. KTS 250 oferuje kompleksową obsługę około 150 marek samochodów osobowych, które są identyfikowane automatycznie i obsługiwane przez bazę numerów VIN.

Coraz więcej pojazdów jest wyposażonych w systemy wspomagające kierowcę. Bosch opracował odpowiednie rozwiązanie umożliwiające kalibrację kamery po wymianie przedniej szyby samochodu. Korzystając ze stanowiska ADAS można szybko i dokładnie wykonywać prace związane z prawidłowym funkcjonowaniem radarów i kamer. Tutaj oprogramowanie Esi[tronic] kontroluje specyficzne dla pojazdu procedury kalibracji i regulacji. Stanowisko kalibracji ADAS jest kolejnym przykładem tego, jak można sprawnie sprawdzić, zamontować i serwisować zaawansowane systemy w pojazdach za pomocą innowacyjnych rozwiązań.

Poza nowymi rozwiązaniami, duże znaczenie ma działalność w zakresie części zamiennych. Bosch dostarcza odpowiednie części zamienne do niemal każdego modelu samochodu, zarówno części nowe, jak i fabrycznie regenerowane, a także oferuje usługi serwisowe. Warsztaty korzystają z wysokich kompetencji opartych na wieloletnich doświadczeniach w zakresie wyposażenia OEM (Original Equipment Manufacturer).