Toyota udoskonaliła pakiet Safety Sens

, Sławomir Herman
Toyota udoskonaliła pakiet Safety Sens

Od 2015 roku w 8 milionach samochodów Toyota zamontowała pakiet Toyota Safety Sens. Teraz przyszedł czas na zaprezentowanie drugiej generacji zestawu, który ma jeszcze lepiej chronić i wspomagać kierowcę. Jak wynika z badań przeprowadzonych w Japonii TSS w rzeczywistych warunkach drogowych przyczynił się do redukcji kolizji z poprzedzającym samochodem o 50 procent.

Zmniejszenie ilości kolizji

Samochody korzystające dodatkowo z układu Intelligent Clearance Sonar uczestniczyły w kolizjach tego typu o 90 procent rzadziej niż auta pozbawione systemów bezpieczeństwa czynnego. Toyota Safety Sens drugiej generacji to rozbudowana wersja systemu zapobiegania zderzeniem z poprzedzającym samochodem, aktywny tempomat, układ ostrzegania o niezamierzonym opuszczaniu pasa ruchu, system rozpoznawania znakow drogowych o większej liczbie funkcji oraz system automatycznego przełączania między światłami mijania i drogowymi. Zaprezentowany pakiet drugiej generacji TSS zadebiutuje w nowych modelach RAV4 i nowej Corolli.

Układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (Pre-Collision-System, PCS)

Usprawniony system PCS wykrywa pojazdy przed samochodem przy prędkościach od 10 do 180 km/h i redukuje ryzyko uderzenia w nie od tyłu. Jeśli zachodzi ryzyko kolizji, PCS alarmuje kierowcę sygnałami wizualnymi i dźwiękowymi, a jednocześnie zwiększa ciśnienie w układzie hamulcowym, by w chwili naciśnięcia pedału przez kierowcę reakcja układu była natychmiastowa. Jeśli kierowca nie podejmuje w odpowiednim czasie działania, system automatycznie hamuje awaryjnie, obniżając prędkość o około 50 km/h lub nawet całkowicie zatrzymując samochód, by zapobiec kolizji lub co najmniej zredukować jej siłę i skutki. Nowością w PCS jest zdolność wykrywania ryzyka kolizji z pieszym nie tylko w dzień, ale i w nocy, a także z rowerzystami w świetle dziennym. W tych sytuacjach samochód automatycznie obniży prędkość o 40 km/h w zakresie prędkości 10-80 km/h.

Aktywny tempomat (Adaptive Cruise Control, ACC)

Układ ACC pomaga kierowcy utrzymać bezpieczny odstęp od poprzedzającego pojazdu, dostosowując prędkość samochodu do szybkości auta jadącego przed nim. Usprawniony aktywny tempomat lepiej steruje przyspieszaniem i hamowaniem. Kierowca może łatwo ustawiać działanie systemu za pomocą przycisków na kierownicy.

ACC działa teraz przy niskich prędkościach – wyposażony w niego samochód potrafi podążać za poprzedzającym pojazdem w zakresie od 0-30 km/h. W gęstym ruchu auto się zatrzyma, jeśli zahamuje auto jadące przed nim, zawsze utrzymując bezpieczny odstęp. Aby ruszyć, kierowca naciska pedał gazu albo sterownik tempomatu na kierownicy, ponownie aktywując funkcję główną ACC. Przy prędkościach powyżej 70 km/h łagodne i płynne wyprzedzanie samochodów wspiera kontroler powiązany z kierunkowskazami. Wystarczy, by kierowca włączył kierunkowskaz, żeby ACC stopniowo przywrócił pierwotnie zadaną tempomatowi prędkość, uprzednio wytraconą za wolniejszym autem. Jeśli jednak na sąsiednim pasie po włączeniu kierunkowskazu zostanie wykryty inny pojazd, przyspieszanie zostaje wstrzymane, by proces wyprzedzania odbył się z maksymalną płynnością i bezpieczeństwem.

W TSS drugiej generacji dostępny jest też nowy, inteligentny adaptacyjny tempomat (intelligent Adaptive Cruise Control, iACC), łączący funkcje tempomatu i systemu rozpoznawania znaków drogowych (RSA). Kiedy samochód jedzie ze stałą, zadaną przez kierowcę szybkością, a RSA rozpozna znak ograniczenia prędkości, kierowca może z łatwością dostosować do niego tempo jazdy, naciskając przycisk na kierownicy.

System rozpoznawania znaków drogowych (Road Sign Assist, RSA)

RSA wspiera kierowcę, zapewniając mu zawsze aktualne informacje, nawet jeśli prowadzący nie zauważy jakiegoś znaku drogowego. Ostrzeżenie i informacja są wyświetlane na wyświetlaczu TFT na tablicy rozdzielczej. W przypadku ograniczeń prędkości system ostrzega wizualnie i akustycznie, jeśli kierowca przekracza limit.

W nowej wersji RSA rozpoznaje więcej rodzajów znaków drogowych, takich jak limit prędkości, zakaz wyprzedzania, stan drogi, znaki stopu i zakazu wjazdu, początku i końca autostrady, teren zabudowany i zamieszkany oraz koniec wszelkich zakazów.