Jaguar pracował nad dźwiękiem 4 lata

, Sławomir Herman
Jaguar pracował nad dźwiękiem 4 lata

Jaguar dla elektrycznego modelu I-Pace stworzył specjalny dźwiękowy system ostrzegawczy AVAS. Inżynierowie pracowali nad nim 4 lata. Konieczność opracowania takiego dźwięku wzięła się stąd, że pojazd napędzany silnikiem elektrycznym nie wydaje prawie żadnych odgłosów, co okazało się być sporym problemem dla osób niedowidzących lub niewidomych. Dźwięk jest emitowany z głośnika umieszczonego za osłoną chłodnicy.

Częstotliwość i głośność sygnału ostrzegawczego rośnie wraz ze wzrostem prędkości pojazdu, zaś po wrzuceniu biegu wstecznego towarzyszy mu dodatkowy ton, który wskazuje na zmianę kierunku. AVAS nie jest wymagany przy wyższych prędkościach, gdyż hałas emitowany przez szum powietrza i opony jest wystarczający, by piesi usłyszeli nadjeżdżający pojazd zeroemisyjny.

John Welsman, partner biznesowy ds. polityki w organizacji Guide Dogs for the Blind, stwierdził: „Organizacja Guide Dogs prowadziła intensywną kampanię na rzecz obowiązkowego wprowadzenia w cichych pojazdach wbudowanych i włączonych systemów generujących dźwięki, w tym również wtedy, gdy pojazd stoi przed przejściem dla pieszych. Podziwiamy firmę Jaguar za to, że jako pierwsza wprowadza pojazd EV, który spełnia normy jeszcze zanim odpowiednie przepisy weszły w życie, i z niecierpliwością oczekujemy dalszej współpracy w przyszłości”

W ramach testów przeprowadzonych przez Jaguara, dźwięk modelu I-PACE został oceniony przez członków brytyjskiej organizacji charytatywnej Guide Dogs for the Blind, wspierającej osoby dotknięte utratą wzroku. To także początek stałej współpracy pomiędzy tymi dwoma podmiotami.

Iain Suffield, specjalista ds. technicznych aspektów systemów NVH w firmie Jaguar, stwierdził: „Brak hałasu emitowanego przez tradycyjny silnik w pojazdach elektrycznych stanowi problem dla pieszych, w tym osób niewidomych lub niedowidzących. Dotyczy to w szczególności niskich prędkości w centrach miast i na parkingach. Opracowaliśmy dźwiękowy system ostrzegawczy dla modelu I-PACE, by zapewnić bezpieczeństwo wszystkim użytkownikom dróg. Naszej mogącej uratować życie technologii nie da się wyłączyć.

I-PACE - pierwszy w pełni elektryczny Jaguar

W tym roku Jaguar zaprezentował model I-PACE, swój pierwszy w pełni elektryczny pojazd, który zapewnia charakterystyczne dla samochodów sportowych osiągi, wykorzystuje najnowsze algorytmy sztucznej inteligencji oraz oferuje wysoki poziom praktyczności, typowy dla 5-miejscowego SUV-a.

Wyposażony w najnowocześniejszy litowo-jonowy akumulator o pojemności 90 kWh, dwa zaprojektowane przez Jaguara silniki i dedykowaną aluminiową konstrukcję, I-PACE przyspiesza do 100 km/h w 4,8 sekundy, a jego zasięg wynosi 470 kilometrów (zgodnie normą WLTP). Nowy Jaguar I-PACE jest dostępny na polskim rynku od lipca br, cennik rozpoczyna się od 354.900 złotych brutto.