Światła w samochodzie - technologia Opla

, Sławomir Herman
Światła w samochodzie - technologia Opla

Jesienne dni są coraz krótsze. Przed nami jeszcze zima. Światła w tym okresie muszą być w samochodzie przewodnikiem i bezpieczeństwem dla każdego kierowcy. Pokonywanie trasy odbywać będzie się przed świtem i po zmroku. Opel udowadnia, że inteligentne oświetlenie w samochodzie może zastąpić tradycyjne reflektory. IntelliLux LED w modelu Insignia i Astra dostosowują wiązkę świetlną do sytuacji na drodze i w jej otoczeniu.

Matrycowe reflektory IntelliLux LED zostały wprowadzone trzy lata temu w najnowszej generacji Opla Astry. W reflektorach bestsellerowego modelu klasy kompaktowej zastosowano 16 segmentów diodowych (po 8 z każdej strony), które automatycznie i nieustannie dostosowują zasięg i rozkład wiązki świetlnej do sytuacji na drodze. W razie potrzeby część wiązki wokół pojazdu poprzedzającego lub nadjeżdżającego z przeciwka jest po prostu wygaszana. W ten sposób wyeliminowano oślepianie innych użytkowników drogi, zapewniając jednocześnie najlepszą widoczność.

Zasada działania systemu jest prosta: gdy tylko pojazd opuści miasto, reflektory IntelliLux LED w Astrze lub Insignii automatycznie włączają się i nieustannie dostosowują długość i kształt wiązki świetlnej do sytuacji w ruchu drogowym, takiej jak jazda w obszarze zabudowanym i poza nim, autostrada czy pokonywanie zakrętu lub łuku drogi. Supernowoczesny system oświetlenia dosłownie zamienia noc w dzień — ale tylko dla kierowców i pasażerów, bo nie oślepia innych użytkowników drogi.

Reflektory we wszystkich wersjach obecnej generacji modelu Insignia charakteryzują się większą skutecznością dzięki podwojeniu (do 32) liczby segmentów LED i zmniejszeniu odstępów między nimi. W rezultacie adaptacyjne matrycowe reflektory IntelliLux LED generują więcej jaśniejszego światła, a sterowanie jego wiązką jest jeszcze bardziej płynne i precyzyjne.

Aby zwiększyć widoczność podczas pokonywania zakrętów przy włączonych światłach drogowych, inżynierowie Opla zaopatrzyli matrycowe reflektory LED IntelliLux Insignii drugiej generacji w dodatkową funkcję. Intensywność światła generowanego przez wewnętrzne segmenty matrycy rośnie w zależności od kąta skręcania pojazdu, co przekłada się na lepsze doświetlenie zakrętu. Kolejną cechą jest oświetlenie punktowe zintegrowane z reflektorami IntelliLux LED, dzięki któremu światła drogowe uzyskują zasięg aż do 400 metrów. Kierowca może zatem dostrzec zwierzęta przebiegające drogę z większej odległości niż poprzednio — to szczególnie ważne jesienią, w czasie jazdy poza miastem wczesnym rankiem lub wieczorem.

Technologia oświetlenia jest dostępna nie tylko w Oplach Insignia i Astra, ale także w SUV-ach z rodziny X oraz w Zafirze. Konstrukcja adaptacyjnych reflektorów LED w modelach Grandland X, Mokka X i Zafira pozwala na zmianę kształtu wiązki światła przy jednoczesnej poprawie funkcjonalności w porównaniu z poprzednio stosowanymi technologiami oświetlenia. Reflektory LED AFL w Oplu Grandlandzie X oferują funkcję asystenta świateł drogowych, automatyczną regulację poziomu wiązki świetlnej, zmienny rozkład światła na drogi miejskie, pozamiejskie i autostrady, a także dynamiczne doświetlanie zakrętów i łuków drogi oraz specjalny tryb pracy świateł na złą pogodę.