Audi i mobilne kontenery do ładowania

, Sławomir Herman
Audi i mobilne kontenery do ładowania

Problem motoryzacyjnego świata dotyczący sposobu utylizacji zużytych akumulatorów z samochodów elektrycznych spędza sen z powiek wszystkim. Coś z nimi trzeba zrobić, w jakiś sposób próbować ponownie zagospodarować lub zutylizować. Ale to nie jest takie proste zadanie – przede wszystkim jest kosztowne. Audi postanowiło je wykorzystać do magazynowania energii demonstrując w Davos na Forum Ekonomicznym mobilne kontenery ładujące. Na razie jest to projekt badawczy, ale kto wie, jak potoczą się jego losy.

Zagrożenia wynikające z zanieczyszczania środowiska przez silniki spalinowe powodują, że producenci samochodów próbują znaleźć sposób, aby skutki używania pojazdów mechanicznych były jak najmniej uciążliwe. Toyota wymyśliła hybrydę, a ostatnio chwali się modelem Mirai napędzanym na wodór. Nie brakuje firm produkujących elektrycznie napędzane pojazdy. Jedną z nich jest Audi, które dostarczyło flotę modelu e-Tron na Światowe Forum Ekonomiczne w Davos. Nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie fakt ponownego wykorzystania „zużytych akumulatorów” w mobilnych kontenerach ładujących.

Audi e-tron jest w pełni elektrycznym, masowo produkowanym modelem z Ingolstadt. Przyjęto na niego już 20 tysięcy zamówień. 50 egzemplarzy podczas Forum Ekonomicznego w szwajcarskim Davos będzie wozić wszystkich uczestników tego ważnego dla światowej gospodarki panelu dyskusyjnego. Niemiecki producent w celu zapewnienia szybkiego ładowania zieloną energią przywiózł ze sobą do Davos mobilne kontenery ładujące. 3 sztuki o łącznej mocy 700 kW i pojemności 1,14 MWh są projektem badawczym Audi mającym na celu zbadanie możliwości ponownego użycia akumulatorów pochodzących z samochodów elektrycznych.

Przedstawiciele Audi twierdzą, że po zakończeniu ich użytkowania w pojazdach, takie wysokonapięciowe akumulatory wciąż nadają się do różnych zastosowań związanych z magazynowaniem energii. Audi na razie dostarcza mobilne kontenery ładujące na różne imprezy jako uzupełnienie lokalnej infrastruktury ładowania.

Projekt badawczy Audi dotyczy respektowania wartości wyznaczanych przez Globalny Sojusz ds. Akumulatorów (Global Battery Alliance) Światowego Forum Ekonomicznego. W skład Sojuszu wchodzą̨ partnerzy z sektora publicznego i prywatnego, reprezentujący wszystkie ogniwa łańcucha dostaw akumulatorów. Jego celem jest dążenie do zapewnienia społecznej i ekologicznej równowagi w łańcuchu wartości dostaw surowców potrzebnych do budowy akumulatorów. Global Battery Alliance skupia się̨ na warunkach wydobycia surowców, na zrównoważonych koncepcjach recyklingu – w sensie zamkniętych obiegów gospodarczych oraz innowacjami promującymi zrównoważony rozwój technologii akumulatorów. Audi jest członkiem tej platformy współpracy od roku 2017.