Nowy silnik Audi dla serii DTM

, Sławomir Herman
Nowy silnik Audi dla serii DTM

Audi wprowadza do samochodów serii DTM nowy turbodoładowany silnik. Kompaktowa, dwulitrowa jednostka napędowa ma moc 610 KM. Jej rozwiązania techniczne mają posłużyć rozwojowi wersji produkcyjnej tego silnika. Prace nad tą jednostką napędową trwały ponad dwa i pół roku. To także dopasowanie się do nowych przepisów mówiących o przydziale 95 kilogramów paliwa na godzinę wyścigu.

Kompaktowy, czterocylindrowy, turbodoładowany silni benzynowy z bezpośrednim wtryskiem TFSI, ma masę 85 kilogramów – o połowę mniejszą niż dotychczas stosowany w DTM wolnossący V8. Dzięki temu zabiegowi masa Audi RS 5 DTM spadla poniżej 1000 kilogramów.

Podobnie jak miało to miejsce w poprzednich latach, silnik DTM musi wytrzymać cały sezon, więc projektowany jest na przebieg ok. 6000 kilometrów. „Format wyścigów DTM to duże wyzwanie” – podkreśla Stefan Dreyer, szef wydziału rozwoju napędów Audi Motrosport.

„Duży przebieg łączny, ale rozłożony na wiele imprez z krótkimi trasami, to trudna dla nas sprawa. Dodatkowo, wibracje silnika czterocylindrowego są absolutnie odmienne od wibracji V8. Stanowiło to ogromne wyzwanie w procesie projektowania tej jednostki zarówno dla nas, jak i dla naszych dynamometrów.”

Zwiększona o ponad 100 KM moc wyjściowa oraz wyższy moment obrotowy, spowodowały większe obciążenie całego układu napędowego. Dzięki tzw. systemowi „push-to-pass” kierowca może na krótko zwiększyć moc silnika, na przykład podczas manewru wyprzedzania. Wystarczy, że przyciśnie odpowiedni przycisk. Poprzez obejście ogranicznika przepływu paliwa, dostarczane jest wtedy dodatkowe 5 kg paliwa na godzinę, co powoduje zwiększenie mocy o około 30 koni mechanicznych.

Silniki używane w wyścigach serii DTM napędzane są standardową benzyną 98-oktanową (RON 98), co sprzyja transferowi wykorzystywanych tu rozwiązań technicznych ze świata sportów motorowych do świata produkcji seryjnej. Ponadto jednostka ta jest dostosowana do spalania paliw alternatywnych (e-paliwa), dzięki którym silniki spalinowe stają się przyjazne dla środowiska. Wysoka wydajność i niskie zużycie paliwa są kluczowymi czynnikami sukcesu w wyścigach DTM: zawodnicy, którzy mają możliwość startu z mniejszą ilością paliwa w baku (co zmniejsza masę pojazdu), automatycznie, już na początku, zyskują ogromną przewagę nad rywalami.

Audi ma w sportach motorowych długoletnie doświadczenie z turbodoładowanymi silnikami – począwszy od legendarnego, oryginalnego quattro, aż po prototypy z Le Mans. Bazując na tym doświadczeniu, inżynierowie Audi zaprojektowali każdy z około 2000 komponentów silnika DTM od podstaw. Kompaktowa, czterocylindrowa jednostka montowana jest w Audi RS 5 DTM wzdłużnie. Turbosprężarka, działająca przy maksymalnym ciśnieniu bezwzględnym rzędu 3,5 bara, znajduje się po jej prawej stronie i dzięki systemowi ALS utrzymywana jest ciągle w ruchu – nawet wtedy, gdy kierowca nie przyciska pedału gazu. Podczas pracy motoru pod pełnym obciążeniem, kolektory efektownie rozgrzewają się do czerwoności, a zmiana biegów następuje przy prędkości obrotowej 9500 obr./min.