Volvo do końca roku z układem mild-hybrid

, Sławomir Herman
Volvo do końca roku z układem mild-hybrid

Pod maskę samochodów Volvo trafiają właśnie hybrydowe wersje wysokoprężnych odmian napędowych D4 AWD i D5 AWD. Te silniki otrzymały układ typu mild-hybrid. Pierwsze egzemplarze, które trafią w ręce klientów to modele XC90 wyposażone w silnik o mocy 235 KM wspomagany układem mild-hybrid o mocy 14 KM. W modelu tym przekonstruowano 80 procent elementów. Volvo zapowiada, że do końca tego roku wszystkie wersje D4 i D5 AWD będą dostępne wyłącznie jako hybrydy.

Szereg zmian w silnikach

Jest to już trzecia generacja silników Drive-E, która ma emitować mniej dwutlenku węgla i innych spalin niż dotychczasowe jednostki. Volvo kilka lat postawiło na dwulitrowe, czterocylindrowe silniki, które trafiły także do największego SUV-a – XC90. Dzisiaj te silniki dają szerokie pole do ich modyfikacji pod kątem kolejnych, bardziej restrykcyjnych norm emisji spalin i CO2. Docelowo wszystkie wersje z układem mild-hybrid będą nosiły oznaczenie B od angielskiego zwrotu Brake Recovery. Wraz z dodaniem modułu ISG (Integrated Starter Generator), silniki spalinowe otrzymały szereg zmian mających na celu zmniejszenie wibracji i zmniejszenie oporów wewnętrznych. To przekłada się na cichszą pracę silnika.

Napęd elektryczny zmniejsza zużycie paliwa, ale także sprawia, że przełożenia automatycznej skrzyni biegów zmieniane są płynniej niż dotąd. Bardzo płynniśe działa także układ start/stop, który dzięki rozruchowi silnika poprzez ISG działa tak płynnie, że nie czujemy momentu jego uruchomienia. Poprawiła się elastyczność silnika, zwłaszcza podczas płynnej jazdy. To za sprawą dodatkowych 40 Nm generowanych przez moduł ISG. Dzięki temu rozwiązaniu w dwutonowym XC90 B5 o długości niemal pięciu metrów poziom emisji wynosi 159 g CO2/1 km. Warto zaznaczyć, że jest to parametr mierzony według nowego cyklu WLTP.  

Jak to działa?

Założenia Kinetic Energy Recovery System są bardzo proste.  W konwencjonalnym samochodzie energia kinetyczna pojazdu podczas hamowania zamieniana jest w energię cieplną. Jest to zwykła strata powodująca rozgrzewanie się elementów układu hamulcowego. W przypadku samochodów Volvo wyposażonych w system KERS energię kinetyczną zamienia się w energię elektryczną, która jest magazynowana w akumulatorze o napięciu 48 V. Energia ta następnie jest wykorzystywana do wsparcia silnika spalinowego przy ruszaniu i przyspieszaniu.

Z konstrukcyjnego punktu widzenia, układ ten zastępuje konwencjonalny alternator modułem ISG o mocy 10 kW, który odzyskuje energię podczas hamowania, wspomaga silnik podczas ruszania i przyspieszania. Energia elektryczna jest magazynowana w akumulatorze litowo-jonowym, którzy będzie umiejscowiony w bagażniku. Obok dodania komponentu elektrycznego, konstruktorzy poprawili także elementy silnika spalinowego. Intercooler otrzymał dodatkowe chłodzenie cieczą. Zastosowano nowy, sztywniejszy blok silnika. Przy okazji zmieniono sterowanie automatyczną skrzynią biegów: z mechanicznej na układ shift by wire.

Nowe Volvo XC90 B5 Momentum (235 + 14 KM) jest dostępne w cenie od 283 700 zł, XC60 B4 (197 KM + 14 KM) – od 201 750 zł.