Jak działa diesel V8 w Audi SQ8?

, Sławomir Herman
Jak działa diesel V8 w Audi SQ8?

435 koni mechanicznych – taką moc posiada silnik wysokoprężny Audi montowany w modelu SQ8. V8 z biturbo osiąga maksymalny moment obrotowy 900 Nm! To najmocniejszy diesel na europejskim rynku.  Potężny SUV wyposażony w tak mocne serce posiada jeszcze układ aktywnej stabilizacji przechyłu, cztery koła skrętne i sportowy mechanizm różnicowy. Jak zbudowany jest i jak działa ten silnik?

W głowicy silnika 4.0 TDI strona ssąca znajduje się po stronie zewnętrznej, a gorąca strona wydechowa z obiema turbosprężarkami w wewnętrznym kącie pomiędzy ułożonymi na kształt litery V rzędami cylindrów. Efektem takiej konstrukcji są krótkie drogi dolotowe, co zapewnia bardzo spontaniczne reakcje. Turbosprężarki załączają się zgodnie z koncepcją ładowania stopniowego. Przy niskich obrotach silnika działa tylko jedna turbosprężarka, powyżej 2200 obrotów na minutę uaktywnia się także druga. Dodatkowe brzmienie silnika V8 wzmacnia oscylator dźwiękowy.

Elektrycznie napędzana sprężarka wspiera pracę turbosprężarek podczas ruszania i przyspieszania na niskich obrotach. Sprężarka EAV znajduje się za chłodnicą międzystopniową i załącza się wtedy, gdy zamknie się jego zawór. EAV jest zaopatrywana w prąd przez 48-woltową sieć pokładową Audi SQ8, która jest podstawą działania systemu mild-hybrid. Magazynem energii jest akumulator litowo-jonowy. Połączony z wałem korbowym alternator-rozrusznik rekuperuje podczas hamowania nawet 8 kW energii. Gdy kierowca przy prędkości między 55 a 160 km/h zdejmie nogę z gazu, Audi SQ8 TDI, może albo rekuperować, albo toczyć się na biegu jałowym, albo żeglować z wyłączonym silnikiem nawet przez 40 sekund. Funkcja start-stop załącza się przy prędkości 22 km/h. Technika MHEV w realnych warunkach drogowych obniża spalanie nawet o 0,5 litra na 100 km.

Standardowo, SQ8 TDI wyposażone jest w system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select z siedmioma trybami pracy oraz adaptacyjne, pneumatyczne zawieszenie sportowe adaptive air suspension sport z regulowanym stopniem tłumienia. Ciekawym rozwiązaniem jest też elektromechaniczna, aktywna stabilizacja przechyłu. Audi SQ8 wyjeżdża z fabryki na 21 calowych kołach z oponami w rozmiarze 285/45.