Klimatyzacja w samochodach elektrycznych

, Sławomir Herman
Klimatyzacja w samochodach elektrycznych

Klimatyzacja w upalne dni jest jak zbawienie. Niestety nie wszyscy potrafią z niej prawidłowo korzystać. Kiedyś była synonimem luksusu. Obecnie ma ją prawie każdy samochód. Jest normalnym wyposażeniem, które też ulega pewnym modyfikacjom. Producenci na każdym kroku starają się podnieść jej wydajność. Marka Skoda posiada komorę klimatyczną, w której odtwarzane są warunki panujące w różnych zakątkach świata. Dzięki temu może powstać innowacyjna technologia chłodzenia.

Aerodynamika ma wpływ na poprawę komfortu podróżowania

W projektowaniu nowej klimatyzacji coraz większą role pełni aerodynamika. Przepływ powietrza w kabinie monitoruje się po to, by jego ruch nie wpływał negatywnie na bezpieczeństwo, komfort pasażerów czy akustykę. Właściwy przepływ powietrza zapewnia dobrą widoczność, rozmraża okna zimą i zapobiega parowaniu przez cały rok. Podczas testów systemy komputerowe sprawdzają czy procesy przebiegają prawidłowo i pomagają wykryć czy przepływ powietrza powoduje nieprzyjemny dla ucha świst.

Inteligenta klimatyzacja

Podstawowy system chłodzenia opiera się na sterowaniu manualnym, bardziej zaawansowany jest dwustrefowy Climatronic, który umożliwia indywidualne ustawienia dla kierowcy i pasażera. Dla niektórych modeli można wybrać trójstrefową klimatyzację, która pozwala na dowolne ustawienia nawiewu nie tylko dla kierowcy czy pasażera, ale także dla podróżujących na tylnej kanapie. Najnowsze systemy Climatronic mają wiele funkcji, które w inteligentny sposób dbają o maksymalny komfort podróżnych. Innowacyjna klimatyzacja potrafi wykrywać zanieczyszczenia i automatycznie wyłączać wlot powietrza zewnętrznego uruchamiając wewnętrzną recyrkulację. Funkcja Air Care automatycznie zapobiega przedostawaniu się zanieczyszczonego powietrza np. podczas jazdy w zakurzonym otoczeniu. Czujnik wilgotności dba, by nie doszło do zaparowania szyb. W nowoczesnej klimatyzacji automatycznej czujniki monitorują temperaturę i wilgotność na zewnątrz i wewnątrz, ciśnienie w systemie i ustawienia sprężarki. Czujnik światła słonecznego wykrywa nie tylko intensywność, ale także kierunek promieni słonecznych, dzięki czemu odpowiednio dostosowuje temperaturę powietrza dla lewej i prawej strony samochodu.

Nowe możliwości i wyzwania w samochodach elektrycznych

W samochodach z napędem spalinowym wentylacja wykorzystuje ciepło oddawane przez silnik do ogrzewania, a latem chłodzi za pomocą klimatyzacji, dlatego nie stanowi ona kluczowego aspektu na obszarze zarządzania energią w samochodzie. Wraz z pojawieniem się pojazdów z napędem elektrycznym wentylacja stała się jednak jednym z kluczowych systemów w pojeździe. Dlatego zaprojektowanie efektywnej klimatyzacji i wydajnego ogrzewania są niezwykle ważnymi aspektami w procesie tworzenia samochodu elektrycznego.

Bezemisyjne samochody zapewnią jeszcze większy komfort w tym zakresie. W samochodzie elektrycznym nie ma potrzeby uruchamiania silnika do włączenia ogrzewania lub chłodzenia, zatem przyszli użytkownicy takich pojazdów będą mogli cieszyć się idealną temperaturą od razu po wejściu do pojazdu. Idealną sytuacją jest ochłodzenie wnętrza, gdy samochód jest podłączony do punktu ładowania, ponieważ wtedy użytkownik wsiada od razu do komfortowo wychłodzonego samochodu, wykorzystując przy tym energię pobieraną z gniazdka a nie z akumulatorów.  W wyjątkowo cichych pojazdach elektrycznych nie mniej ważną kwestią jest akustyka. Szum wentylatora czy ewentualne odgłosy płynącego powietrza mogą być wyeliminowane dzięki rozbudowanemu procesowi badań i testów już na etapie projektu.