Odwieczny dylemat: automatyczna czy manualna?

, Sławomir Herman
Odwieczny dylemat: automatyczna czy manualna?

Wybór rodzaju skrzyni biegów podczas kupna samochodu nie jest łatwy. Rozważamy przeróżne argumentacje, począwszy od komfortu użytkowania np. w korkach, kosztów eksploatacji a skończywszy na cenie. Ta ostatnia nie jest bez znaczenia i często przy dość sporym niedoinformowaniu dokonujemy niewłaściwej decyzji. Zupełnie niepotrzebnie. Przekonajmy się o zaletach i wadach obu skrzyń biegów: manualnej i automatycznej typu DSG.

Automatyczna czy manualna?

Jedną z największych zalet przekładni manualnej, obok możliwości decydowania o momencie zmiany biegów, jest niższa cena samochodu oraz niższa jego waga. Do głównych zalet skrzyń automatycznych możemy zaliczyć wygodę. Np. podczas jazdy w korku pozwala na całkowitą koncentrację na drodze. Automat jest także bardzo łaskawy dla niewprawionych kierowców. Potrafi chronić silnik przed błędami. Zwolennicy ręcznej skrzyni biegów na pewno doceniają ją za możliwość pełniejszej kontroli pracy silnika i większej dynamiki jazdy.

Amatorzy automatów doceniają za to komfort i mniejsze zużycie paliwa – tak mniejsze. W dzisiejszych czasach nowoczesnych technologii, skrzynie automatyczne są bardzo „inteligentne”. Niektórzy producenci wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów stworzyli tak zwane „dwa w jednym”. Połączyli manualną skrzynię z automatem. Otrzymaliśmy w ten sposób np. DSG - Direct Shift Gearbox.

Europa jest jednym z rynków na świecie, gdzie masowo wykorzystuje się manualne skrzynie biegów. W Ameryce, Chinach, Japonii i Australii bardziej popularne są przekładnie automatyczne.

Przekładnia może działać w pełnym trybie automatycznym oraz z funkcją umożliwiającą manualne przełączanie biegów. Skrzynia posiada dwa sprzęgła – dla biegów parzystych i nieparzystych. Zmiana odbywa się przez przerzucanie z jednego na drugie i opiera się na preselekcji przełożeń. W praktyce oznacza to, że gdy samochód jedzie na biegu pierwszym, drugi jest już przygotowany do włączenia.

Wyższe zużycie paliwa to mit przeszłości

Nowoczesne skrzynie DSG ze względu na budowę różniącą się od tradycyjnych automatów pracujących na przekładni hydrokinetycznej, wyprzedzają ręczne przekładnie w aspekcie oszczędzania paliwa i dynamiki. Podczas zmiany nie występują przerwy w przenoszeniu momentu obrotowego na kola. Dodatkowo dla najniższego spalania można wybrać tryb ECO – skrzynia dostaje zmianę biegów i utrzyma silnik w najbardziej optymalnym zakresie momentu obrotowego, zapewniając lepszą wydajność.