Audi i Grupa VW zaangażowani w realizację pakietu klimatycznego

, Sławomir Herman
Audi i Grupa VW zaangażowani w realizację pakietu klimatycznego

Ostatnie protesty młodych ludzi na całym świecie udowodniły politykom i osobom wysokiego szczebla, że sprawy dotyczące zmian klimatycznych nie są im obojętne. Podczas Paryskiego Porozumienia Klimatycznego podjęto decyzje o sukcesywnym redukowaniu emisji CO2. Audi i Grupa Volkswagen są jednymi z pierwszych producentów motoryzacyjnych, którzy zobowiązali się do przestrzegania postanowień jakie zapadły w Paryżu. Koncern zakłada zmniejszenie emisji CO2 o 30 procent do roku 2025.

Koncern z Ingolstadt swoje działania obecnie koncentruje na samochodzie elektrycznym (model e-tron), który ma najlepszy ślad węglowy ze wszystkich systemów napędowych w całym okresie jego eksploatacji. Jeszcze w tym roku zostanie pokazany model e-tron Sportback. Audi planuje posiadanie w ofercie do 2025 roku 30 zelektryfikowanych modeli, z których 20 będzie wyłącznie elektrycznych. Udział tak napędzanych pojazdów w gamie modelowej wyniesie wówczas 40 procent całkowitej sprzedaży.

Samochody elektryczne są bardziej energochłonne w produkcji od tych spalinowych. Dlatego koncern postawił sobie długoterminowy cel dekarbonizacji łańcucha dostaw. Od ubiegłego roku przedstawiciele firmy prowadzą rozmowy z dostawcami części na temat emisji dwutlenku węgla, w celu uzgodnienia skutecznych środków jej ograniczenia. Potencjał dostrzegany jest między innymi w wykorzystywaniu energii pochodzącej z regeneracji, zamykaniu cykli materiałowych i w zwiększonym udziale materiałów pochodzących z recyklingu. Audi wymaga od swoich dostawców ogniw bateryjnych stosowania zielonej energii elektrycznej w ich produkcji. Np. obudowa do baterii dla modelu e-tron wykonana jest z certyfikowanego aluminium. Koncern chwali się też niektórymi swoimi fabrykami.

Zakład w Brukseli jest neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla. Fabryka przeszła już w całości na ekologiczną energię elektryczną oraz na dostawy ciepła z odnawialnych źródeł energii. Kolejnym krokiem będzie przebudowa fabryki samochodów i silników w węgierskim mieście Gyor. W tym roku na dachach dwóch centrów logistycznych zostanie zainstalowany największy w Europie system paneli słonecznych o maksymalnej mocy 12 megawatów. Wytwarzanie energii elektrycznej rozpocznie się w roku 2020. Instalacja solarna będzie wytwarzała ponad 9,5 gigawatogodzin energii rocznie co odpowiada ilości 5 tysięcy gospodarstw domowych.