Jak działa napęd Twinster w Oplu Insignia?

, Sławomir Herman
Jak działa napęd Twinster w Oplu Insignia?

Napęd na cztery koła Twinster i mechaniczne zawieszenie FlexRide to zapewnienie nowemu Oplowi Insignia lepszej przyczepności na wszystkich nawierzchniach. Zaawansowany system napędu na wszystkie koła steruje rozkładem momentu obrotowego w ciągu kilku milisekund, dzięki czemu przyczepność pojazdu w każdych warunkach jest optymalna.

W Oplu Insignia zastosowano układ napędu na wszystkie koła Twinster z modułem tylnego napędu wyposażonym w układ dwóch sprzęgieł zamiast mechanizmu różnicowego. Moment obrotowy może być przekazywany na jedno lub obydwa tylne koła niezależnie, co umożliwia wektorowanie momentu obrotowego w całym zakresie osiągów samochodu. Podczas pokonywania zakrętów większy moment obrotowy przekazywany jest na zewnętrzne tylne koło. Inżynierowie dopracowali konstrukcję systemu — nowa Insignia GSi skręca z jeszcze większą precyzją i jeszcze bardziej spontanicznie reaguje na polecenia kierowcy. Inżynierowie udoskonalili również sposób, w jaki nowa Insignia GSi rusza z miejsca na mokrych lub śliskich drogach.

W montowanym standardowo w Insignii GSi mechatronicznym zawieszeniu FlexRide dostosowanie charakterystyki amortyzatorów i układu kierowniczego zajmuje ułamki sekund. Ponadto FlexRide zmienia charakterystykę pedału przyspieszenia oraz punkty zmiany przełożeń w dziewięciostopniowej automatycznej skrzyni biegów. Kierowca ma do wyboru kilka trybów jazdy: „Standard”, „Tour”, „Sport” oraz „Competition” (dostępny wyłącznie w GSi). Dwukrotne naciśnięcie przełącznika „ESP off” pozwala szczególnie doświadczonym kierowcom całkowicie zrezygnować z opieki ESP, by poznać granice dynamicznych możliwości Insignii GSi. Nową dziewięciobiegową automatyczną przekładnią można sterować za pomocą manetek przy kierownicy, co zachęca do jeszcze aktywniejszego stylu jazdy.