Skoda Octavia IV i nowy rodzaj stali

, Sławomir Herman
Skoda Octavia IV i nowy rodzaj stali

25 procent nadwozia tego modelu zostało wykonane ze stali o wysokiej wytrzymałości, formowanej na gorąco, a 14 procent konstrukcji jest zbudowana ze stali o ultra wysokiej wytrzymałości i stali wielofazowej. Takie wykorzystanie materiałów w Skodzie Octavia czwartej generacji sprawia, że pojazd zapewnia efektywną, wygodną i bezpieczną jazdę. Poznaj budowę nowej Skody.

Prasowanie i 950 stopni Celsjusza

21,8 proc. nadwozia, głównie elementy jego powierzchni, wykonano z tzw. stali głęboko tłoczonej, 24,7 proc. powstało z wysokowytrzymałej stali formowanej na gorąco. Ten rodzaj stali jest do siedmiu razy mocniejszy niż konwencjonalne warianty stali głęboko tłoczonej. Podczas produkcji komponentów jest ona podgrzewana do temperatury ok. 950 stopni Celsjusza i prasowana. Następnie podczas kontrolowanego procesu, ponownie schładzana do 180 stopni. Wynikająca z tego wytrzymałość materiału pozwala na zastosowanie cieńszych i lżejszych elementów, nawet w miejscach przygotowywanych z myślą o tym, aby były odporne na zderzenia czołowe czy boczne.

Grubsza blacha w słupkach A i B

Od momentu zastosowania technologii walcowania na gorąco z formowaniem na gorąco w trzeciej generacji modelu Octavia, wykorzystanie połączenia tych dwóch procesów produkcyjnych nie było technicznie możliwe. Wykroje walcowane na określony wymiar pozwalają na produkcję części posiadających blachę różnej grubości. Grubsza blacha jest stosowana tylko tam, gdzie wymagana jest bardzo duża wytrzymałość części pojazdu. W Skodzie Octavia czwartej generacji technologia ta wykorzystywana jest np. do produkcji słupków A i B.

Poprawiono dynamiczną sztywność skrętną

W wielu obszarach producent zastosował stal wielofazową, która wykazuje dużą plastyczność i wytrzymałość mechaniczną. W nowym modelu po raz pierwszy zastosowano stal dwufazową także na powierzchni bagażnika. Stal wielofazowa i wysokowytrzymała stanowi prawie 14 proc. masy całego nadwozia. Innowacyjne materiały i najbardziej zaawansowane metody obliczeniowe wykorzystywane do stworzenia modelu, pozwalają na ciągłą optymalizację właściwości nadwozia. Dla przykładu, w czwartej generacji Octavii po raz kolejny poprawiono dynamiczną sztywność skrętną nadwozia w porównaniu do poprzedniego modelu. W rezultacie komfort jazdy został podniesiony na jeszcze wyższy poziom niż dotychczas.