Jak działa napęd elektryczny w Lexusie UX 300e?

, Sławomir Herman
Jak działa napęd elektryczny w Lexusie UX 300e?

Miłośników Lexusa i elektryfikacji ucieszy fakt, że na rynek wjechał pierwszy model marki w pełni wyposażony w napęd elektryczny. To efekt 15 lat pracy nad rozwojem elektryfikacji w klasie premium. Producent udziela 10 letniej gwarancji na akumulator trakcyjny, albo milion kilometrów przebiegu. Samochód jest produkowany w japońskiej fabryce Lexusa w Kiusiu, a proces jego powstawania nadzorują mistrzowie japońskiego rzemiosła Takumi.

Lepsza żywotność akumulatorów i gumowe uszczelki

Lexus UX 300e jest zasilany akumulatorem o pojemności 54,3 kWh zapewniając mu zasięg 400 kilometrów w cyklu NEDC, co odpowiada 300 kilometrom zasięgu w cyklu WLTP. Akumulator litowo-jonowy składa się z 288 ogniw. Został zamontowany pod podłogą kabiny oraz pod tylną kanapą, by zagwarantować niskie położenie środka ciężkości oraz przestronność w kabinie. Nad zwiększeniem żywotności akumulatora czuwa system monitorujący napięcie w każdym z bloków akumulatora.

Dla modelu UX 300e Lexus opracował system chłodzenia powietrzem ogniw akumulatorowych. Jest on bezpieczniejszy i lżejszy od systemu chłodzenia cieczą. Dzięki schłodzonemu powietrzu otrzymano większą stabilność mocy akumulatorów. System współpracujący z klimatyzacją zwiększa osiągi samochodu, żywotność akumulatora oraz wydajność ładowania. Podczas prac rozwojowych nad systemem ogrzewania akumulatorów, na pierwszym planie postawiono na kwestie niezawodności. Umieszczone pod każdym ogniwem akumulatora elementy grzewcze minimalizują wpływ zimna na zasięg pojazdu, zapewniając pełną moc już w chwili ruszania. Ponadto, dla zagwarantowania długotrwałej i bezproblemowej eksploatacji, pakiet akumulatorów trakcyjnych wyposażono w gumowe uszczelki, chroniące go przed wodą i pyłem.

Polerowane powierzchnie zębów przekładni

W nowym, elektrycznym układzie napędowym (BEV) modelu UX 300e zastosowano elektryczny silnik-generator o mocy 204 KM, napędzający przednie koła. Dzięki temu samochód ma naturalne i dynamiczne przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7,5 s i prędkość maksymalną 160 km/h. Nowy, ultrakompaktowy układ przeniesienia napędu, oparty na trzech wałkach z przełożeniem redukcyjnym, umożliwiającym silnikowi elektrycznemu osiąganie wysokich prędkości obrotowych, zapewnia bardzo dobre osiągi i wyjątkowo niski poziom hałasu. W celu przedłużenia żywotności jego komponentów oraz maksymalnej płynności pracy, inżynierowie Lexusa wprowadzili takie ulepszenia, jak polerowane powierzchnie zębów przekładni, dźwiękoszczelna pokrywa oraz zoptymalizowany system smarowania.