Kierownica - jak zmieniała się na przestrzeni lat

, Sławomir Herman
Kierownica - jak zmieniała się na przestrzeni lat

Początkowo była bardzo prosta w budowie. Nawet jej nie przypominała. Jednak w miarę upływu czasu nabierała kształtów, które znamy po dziś dzień. Jej przeznaczenie wzbogacało się o nowe funkcje z których kierowca mógł korzystać nie odrywając od niej rąk. Zmieniał się też materiał z jakiego była budowana. Jej rama początkowo drewniana stała się z czasem stalowa, aluminiowa a teraz nawet magnezowa.

Kierownica jest częścią mechaniczną przeznaczoną do kierowania kołami pojazdu. Jest to część układu kierowniczego obsługiwana przez kierowcę. Inżynierowie zdawali sobie sprawę z tego, że kierowanie drążkiem nie było łatwe, stąd jej obecny kształt. Ułatwia on skręcanie ale też pozwala na efektywniejsze rozłożenie wysiłku potrzebnego do skręcania kół samochodu.

Kierownica pozostając elementem architektury wnętrza, którego konstrukcja musi uwzględniać widoczność zegarów, czytelność piktogramów nadrukowanych na elementach sterujących, prawidłowe rozprowadzanie powietrza nawiewanego przez wentylatory oraz kwestie ergonomii, stała się również trampoliną dla innowacji. Prześledźmy historię kierownicy na bazie marki Peugeot.

Na początku lat dziewięćdziesiątych XX wieku, powszechne stosowanie poduszek powietrznych, a następnie na przykład systemu wspomagania kierownicy, zmieniło paradygmat zarezerwowany wcześniej dla kierownicy. Kierownica stała się wielofunkcyjna dzięki stopniowej integracji elementów związanych z bezpieczeństwem pasywnym, które nie były już bezpośrednio związane z jej podstawową funkcją kierowania kołami.

Innowacje te wyrażają się również poprzez zmiany w materiałach używanych do produkcji kierownicy. Technologia wytwarzania pianki, obróbka skóry, materiały pokrywające obręcz wyznaczają kierunek ewolucji gamy modeli Peugeot w kierunku premium. W modelach podstawowych będzie stosowana kierownica piankowa, natomiast najwyższej jakości skóra będzie zarezerwowana dla wyższych wersji wyposażenia. Kierownica oferuje też inne wyznaczniki dla poziomów wyposażenia. Poprzez kształt: podpórki pod kciuk lub spłaszczone powierzchnie, perforację skóry, która zapewnia dodatkowe wrażenia w dotyku, umieszczenie logotypów (GTi, GT-Line) lub kolorowych przeszyć, które nadają kierownicy sportowego charakteru, czy też poprzez zastosowanie umożliwiających zmianę biegów łopatek, znanych z wyścigów samochodowych.

Sport samochodowy jest zresztą często inspiracją dla technologicznych innowacji lub wyrafinowanych elementów wyposażenia. Podobnie jak w przypadku Peugeota 908, który posiada wszystkie elementy sterujące na kierownicy, kierownice produkowanych przez markę samochodów cechuje teraz taka sama zasada. W zależności od poziomu wykończenia, na ramionach kierownicy znajdują się: regulator radia, tempomat, czy elementy sterujące telefonu.

W 2014 roku "Google-Car" zapoczątkował trend samochodu w 100% autonomicznego, którego charakterystyczną cechą jest to, że nie posiada ani kierownicy, ani elementów sterujących przyspieszaniem i hamowaniem. Do zatrzymania pojazdu służy prosty przycisk, zintegrowany z deską rozdzielczą.

Autonomiczna jazda wymusi zmianę w sposobie użytkowania samochodu. Już teraz dostępna jest kierownica, która chowa się w desce rozdzielczej na życzenie kierowcy, aby dać mu więcej przestrzeni na inne czynności. Kolejnym, wciąż odległym, etapem będzie poziom piąty, na którym będzie można całkowicie zrezygnować z kierownicy. Podobnie jak miłośnicy muzyki, którzy uwielbiają płyty winylowe, miłośnicy samochodów jutra będą rozpoznawani po samochodzie wyposażonym w kierownicę. Będą to nowi „samotni rycerze, bohaterowie współczesnych czasów”. Jak David Hasselhoff jadący K.I.T.T. w serialu telewizyjnym „Nieustraszony”.