Skoda Octavia Kombi 1,0 TSI 115 KM 7DSG Drive

, Sławomir Herman
Skoda Octavia Kombi 1,0 TSI 115 KM 7DSG Drive

Czesi cieszą się ze statystyk sprzedaży Skody Octavii. To bardzo popularny model, który jak inne Skody mało traci na swojej wartości. Bardzo długo Skoda Octavia była dla mnie samochodem służbowym i byłem z niej bardzo zadowolony. Komfort podróżowania, przestronność oraz niskie koszty eksploatacji sprawiły, że miło wspominam ten czas.

Ciągle praktyczna i przestronna

Czas na Octavię Kombi w najnowszym wydaniu, z silnikiem ważącym niecałe 100 kilogramów, skrzynią DSG oraz specjalnymi dodatkami organizującymi życie tak jak IKEA. Jedno w Skodzie Octavii pozostało bez zmian – nadal jest praktyczna aż do bólu. Dodatkowe wyposażenie z wybranymi gadżetami dopełnia ten obraz. Nasze życie jest prostsze, bardziej poukładane, a rzeczy które akurat są potrzebne zawsze są pod ręką.

Po liftingu stylistycznie nic wielkiego tutaj się nie dzieje. Przednie lampy podzielono na dwie części, dodano bardziej wyrazisty grill i logo marki – to wszystko niestety nie winduje Octavii na najwyższy, stylistyczny stopień podium, ale nie sprawia też, że powiemy o niej „brzydkie kaczątko”. To samochód, który na parkingu odnajdziemy bez problemu, a na trasie nie odwróci niczyjej uwagi od tego co w danej chwili ważne.

Wnętrze to idealnie zorganizowana przestrzeń

W środku jest mnóstwo miejsca. Szczerze? Jestem zaskoczony tą poprawnością. Wszystko w zasięgu ręki. Wygoda, łatwość w odnajdywaniu się wśród wszystkich urządzeń pokładowych w ciągu zaledwie kilkunastu sekund sprawiają, że czujecie się jak we własnym domu. Duży ekran dotykowy brudzi się niemiłosiernie. Skoda powinna dostarczać w komplecie specjalną szmatkę do jego wycierania.

Z przodu długość siedzisk i budowa foteli jest naprawdę świetna. Niestety tylna kanapa do poprawki. Fakt – miejsca na nogi i nad głową jest naprawdę bardzo dużo, ale siedzisko jest zbyt krótkie i taboretowe. Szkoda. Świetna jest za to faktura materiałowa i srebrne dodatki, których zadaniem jest odciągnięcie naszego wzroku od drobnych niedoskonałości.

Konkurencja vs Skoda Octavia Kombi

Model (wersje podstawowe)

Długość (mm)

Szerokość (mm)

Wysokość (mm)

Bagażnik (l)

Cena

Skoda Octavia Kombi 1,2 85 KM

4667

1814

1465

610

67 100 PLN

Hyundai i30 Wagon 1,4 MPI 100 KM 6 MT

4585

1795

1475

602

69 500 PLN

Peugeot 308 SW 1,2 PureTech 110 KM 5MT

4585

1563

1472

556

73 000 PLN

Fiat Tipo SW 1,4 16V 95 KM

4571

1792

1514

550

57 500 PLN

Pakiet komfortowy poprawia organizację przestrzeni

Samochód został doposażony w kilka drobiazgów, które podnoszą poziom organizacji życia przestrzeni bagażowej i pasażerskiej. Część pasażerska został uzupełniona między innymi o śmietniczkę – ze sporymi workiem co wcale nie oznacza, że możecie wozić jej zawartość bardzo długo, uchwyt na multimedia – kubek ze szparą szerokości na smartfona. Jak na mój gust ten element ma jedną wadę – nie trzyma urządzenia sztywno w zakrętach. Oczywiście nie wypadnie z tego pseudo – kubeczka, ale zawsze jest to pewnego rodzaju niedogodność.

Kolejne doposażenie tzw. „pakietu komfortowego” to uchwyt na tablet. Łatwy w montażu i demontażu z prostym mechanizmem dopasowywania do każdej wielkości urządzenia. Trzeba tylko uważać na palce podczas montażu poprzeczki między prowadnice zagłówka. Musimy użyć do tego siły i wystarczy moment nieuwagi, aby przyciąć kawałek dłoni. Zrobiłem tak za pierwszym razem. Podczas kolejnego pamiętałem co może się wydarzyć i zachowałem czujność. Generalnie fajne i proste urządzenie, które ułatwi podróż pasażerom tylnych foteli.

Wybrane elementy wyposażenia „pakietu komfort”:
  • uchwyt na multimedia 38 PLN
  • torba do bagażnika 220 PLN
  • pojemnik na śmieci czarny 57 PLN
  • uchwyt na tablet 88 PLN
  • system siatek bagażnika czarny 169 PLN
  • skrobaczka do wlewu paliwa 14 PLN
  • schowek pod roletą bagażnika 200 PLN
  • wielofunkcyjna podłoga bagażnika 650 PLN

Otrzymaliśmy dodatkową torbę posiadającą system mocowania do haczyków – tak aby jej zawartość nie wyleciała na zewnątrz. Po jej demontażu mamy do dyspozycji pasek i możemy zabrać do domu. Zwróćcie uwagę na sposób mocowania, szczególnie elementu plastikowego tzw. klamry. Róbcie to od dołu, wówczas ułatwicie sobie zadanie. Podłoga posiada całe mnóstwo przegródek – to jej dodatkowa zaleta. Możliwość posiadania takiego organizatora przestrzeni jest naprawdę fajna.

Od VW tym razem Skoda idealnie skopiowała sposób składania i rozkładania rolety bagażnika. Mamy tutaj jeszcze dodatkową półeczkę – z maksymalną nośnością do 3 kilogramów. Zawsze coś tam można wrzucić. Oczywiście są jeszcze haczyki, dwa na każdej ze stron, dwa światła w tym jedno można wyciągnąć (do łatwych operacji to nie należy) i wykorzystać jako latarkę – ładuje się ona podczas jazdy.

Sami widzicie, że cała przestrzeń doposażona w kilka elementów jest naprawdę przemyślana. Zapomniałbym jeszcze o systemie siatek zabezpieczających bagaż – tutaj w kolorze czarnym (tańsze), bo są jeszcze czerwone (droższe).

Małe serce wielkie duchem

Do dyspozycji kierowcy silnik jednolitrowy o mocy 115 KM, maksymalny moment obrotowym 200 Nm oraz 7 biegowa skrzynia DSG. Z mojej strony była to czysta ciekawość, jak taka kompilacja poradzi sobie z masą samochodu, a w razie konieczności z całym pokładowym dobytkiem. Nie spodziewałem się niczego rewelacyjnego i dlatego miło się rozczarowałem.

Auto jest naprawdę żwawe i w mieście idealnie się spisuje. Poza miastem w razie konieczności możecie sprawić, że Skoda Octavia Kombi z jednolitrowym silnikiem zareaguje na rozkazy natychmiast. Niestety obroty silnika muszą drastycznie wzrosnąć. DSG działa bez zarzutu. Jedyne co mi przeszkadzało podczas korzystania z napędu, to moment odpalania silnika. Występowała pewna zwłoka i do środka dobiegały dziwne „metaliczne dźwięki”. Na szczęście po zaledwie kilkudziesięciu sekundach jednostka pracowała normalnie i bez zarzutu.

Mały silnik, nie oznacza niskiego zużycia paliwa. Średnio prawie 8 litrów na 100 kilometrów – to wartość mocno odbiegająca od tego co obiecuje producent. Ale przy wykorzystaniu tak niewielkiego potencjału nie stanowi to rażącego zagrożenia dla naszych portfeli.

Nie mam żadnych zastrzeżeń do pracy układu zawieszenia. Podczas pokonywania zakrętów samochód nie wykazywał żadnej nerwowości. Bardzo komfortowo tłumił jazdę po zapadniętych studzienkach, dziurach i poprzecznych nierównościach. Nawet przy załadowanym bagażniku i 3 osobach na pokładzie był bardzo stabilny.

Octavia Kombi to inwestycja z małym spadkiem wartości

Skoda Octavia Kombi z silnikiem jednolitrowym o mocy 115 KM i skrzynią DSG startuje z ceną 94 190 PLN. Doposażona w wiele elementów, które są naprawdę ciekawe winduje cenę do prawie 125 tysięcy złotych. W testowanym egzemplarzu miałem wszystko co chciałbym mieć w swoim samochodzie i porównując to do konkurencji, a nawet do Golfa Varianta jakoś mnie to nie przeraża. Tym bardziej, że Skoda ciągle na rynku wtórnym stanowi łakomy kąsek utrzymując wysoką wartość.

DANE TECHNICZNE

Skoda Octavia Kombi 1,0 TSI 115 KM 7DSG Drive

Silnik (rodzaj)

benzynowy

Pojemność (ccm)

999

Moc (KM)

115

Maks.moment obr. (Nm)

200

Prędkość maksymalna (km/h)

200

Przyspieszenie od 0-100 km/h (sek.)

10,2

Średnie zużycie paliwa (l)

7,9

Masa własna (kg)

1194

Dł./szer./wys. (mm)

4667/1814/1465

Pojemność zbiornika paliwa (l)

50

Pojemność bagażnika (l)

610

Ładowność (kg)

525

Plusy:

  • przestronne wnętrze
  • dobra organizacja przestrzeni
  • przewidywalna praca układu kierowniczego
  • niski spadek wartości
  • składany przedni fotel (na płasko) pasażera pozwalający na przewiezienie przedmiotów o długości 2,92 cm.

Minusy:

  • wysoka cena zakupu
  • jakość tylnej kanapy
  • zbyt wysokie zużycie paliwa

Cennik:

  • wersja ACTIVE 1,2 85 KM 70 750 PLN
  • wersja testowana 1,0 TSI 115 KM 7DSG 124 990 PLN
  • wersja podstawowa DRIVE 1,0 TSI 115 KM 7DSG 94 190 PLN

fot. Sławomir Herman