Jeep Wrangler Rubicon - najlepszy terenowy SUV

, Sławomir Herman
Jeep Wrangler Rubicon - najlepszy terenowy SUV

Renegade, Cherokee i Wrangler to Jeepy, które dostały nowe życie w celu dopasowania do wymogów nowoczesnego świata motoryzacji. Silniki, układy napędowe, a nawet ucywilizowanie Wranglera mają nas zachęcić do poznawania marki, która jest na świecie od czasów drugiej wojny światowej. Najjaśniejszą gwiazdą w całym gronie jest bezkompromisowy Wrangler Rubicon, który uległ modzie na…ekologię i wygodę. Na szczęście możliwości terenowe, wygląd i kilka innych rozpoznawalnych do tej pory cech udało mu się zachować.

Cywilizacja  wtargnęła do Jeepa Wranglera

Jeep Wrangler Rubicon jest teraz ucywilizowanym środkiem transportu, który w komfortowych warunkach – jak na Rubicona – przewiezie nas z punktu A do punktu B. Gdy zajdzie taka potrzeba i kierowca wyrazi zainteresowanie ucieczką w nieznane też sobie poradzi. Błoto, piach, góry, skały, rwące rzeki…, można wymieniać bez końca przeszkody, które Rubicon połyka po załączeniu wszystkich systemów off-roadowych. A tych jest przecież cała lista. Certyfikat Trail-Rated jest świetną rekomendacją. Jazda w terenie to dla Wranglera Rubicon prawdziwy żywioł. I o ile kierowca będzie potrafił wykorzystać wszystkie możliwości terenowe tego samochodu to ten odwdzięczy się wielokrotnie, nie pozostawiając go na pastwę losu. Za włosy wygrzebie z każdej opresji.

Możesz demontować elementy nadwozia

Trudno nie mieć zapędów do jazdy terenowej, ubłocenia karoserii, a nawet jak będzie na to ochota zabawienia się w kogoś, kto lubi demontaż elementów nadwozia w celu nadania nowego wyglądu. Wystarczy odkręcić kilka śrub, by auto zostało bez drzwi, dachu i mogło jechać ze złożoną przednią szybą. Co zrobić z elementami, których właśnie się pozbyliśmy? Najlepiej zostawić je w garażu. A co ze śrubami? Jeep o tym pomyślał i przygotował w bagażniku specjalne miejsce. Śruby mają konkretne przestrzenie (są opisane), tak, aby nie trzeba było ich poddawać selekcji.

Nowy Wrangler przeszedł kurację odchudzającą

Ten samochód musi być toporny, kwadratowy, ale na tyle wygodny, by pozwolić na normalną jazdę. Jeep Wrangler Rubicon został ucywilizowany, zresztą dotyczy to wszystkich oferowanych wersji na rynku. Do tego służy między innymi Sahara wyposażona w pakiet Overland – dla mieszczucha. W celu obniżenia masy samochodu, do wykonania takich elementów jak zawiasy drzwi, osłony zderzaków i ramy przedniej szyby wykorzystano aluminium. Magnesowa klapa bagażnika też dokłada swoje kilka groszy do obniżenia zużycia paliwa. Martwicie się o podwozie i jego elementy? Niepotrzebnie, bo wszystko została odpowiednio zabezpieczone tak, aby kierowca podczas jazdy w terenie mógł skupić się nad tym co pod kołami. Miska olejowa, skrzynia rozdzielcza i zbiornik paliwa są bezpieczne. Wersja Rubicon, która najbardziej fascynuje,  ma grubościenne stalowe progi boczne, a to oznacza, że w terenie nic nas nie złamie.  

Jeep Wrangler Rubicon jest najbardziej rozpoznawalny i terenowy

W wyglądzie nowemu Wranglerowi Rubicon bez wątpienia pomagają opony BF Goodrich Mud-Terrarin. Stoisz na światłach w osobówce, a kątem oka spoglądasz na ogromne, czarne kwadraty, które są jak przyłożenie pięści. Generalnie trudno nie oprzeć się wrażeniu, że widok wersji Rubicon od razu ma zachęcić do poznawania i eksploracji nieznanych terenów. Nie występuje mechanizm obronny wśród kierowcy, który wydając grubo ponad 230 tysięcy złotych, będzie chciał postawić auto w garażu i tylko w niedzielę, przy słonecznej pogodzie wyprowadzi potwora na dwór. Osobiście okleiłbym nadwozie zabezpieczającą folią, dorzucił snookera, zapakował śpiwór, namiot i uciekł od zgiełku tętniącego życiem miasta. Poszukałbym innego życia, typowego dla charakteru tego samochodu. Taki jest Jeep Wrangler Rubicon. Przygoda to jego drugie imię. Możesz robić co chcesz, a on po prostu Tobie w tym pomoże.

Multimedia na najwyższym poziomie

Do środka zagościły nowoczesne systemy multimedialne oraz lepsza jakość wykończenia (choć tutaj nie wiem czy konieczna), bo Rubicon potrzebuje swojego stylu. Można pisać o tym całymi godzinami. Mnie urzekła historia z terenową aplikacją, która w bardzo przejrzysty sposób dostarcza informacji o zachowaniu i wykorzystywaniu Wranglera Rubicon w terenie. 7 calowy wyświetlacz TFT przed oczami kierowcy usprawnia i dodatkowo pomaga w analizie tego co dzieje się dookoła auta. Gdy już zmęczeni po całodniowej tułaczce będziecie chcieli odpocząć, wystarczy rozpalić ognisko i z  systemu audio firmy Alpine puścić kojącą muzykę dla uszu.

Pod maskę trafiły silniki o dwóch mocach

Producent oddaje do dyspozycji dwa silniki: benzynowy o pojemności 2 litrów z turbodoładowaniem i mocy 272 KM, oraz wysokoprężny 2,2 MultiJet o mocy 200 KM. Zapytacie gdzie jest V6? Nie ma. Moda na bycie EKO dotarła też do Wranglera. Napęd przenoszony jest przy pomocy 8 biegowej automatycznej skrzyni biegów, która blokuje rozdział momentu w proporcji 50/50 pomiędzy przednią i tylną oś.

Szczerze mówiąc, mam straszny problem z wyborem jednostki napędowej. Jedna i druga świetnie sobie radzi z masą samochodu, z zapewnieniem optymalnego wykorzystania podczas jazdy w terenie (maksymalne momenty obrotowe wynoszące 400 – benzyna i 450 Nm – diesel) wyciągają naprawdę pomocną dłoń. Wykonano dobrą robotę. Każda reakcja na pedał gazu wyrywa do przodu całą masą Wranglera dając nam poczucie bezpieczeństwa w każdej sytuacji.

Korki spustowe wypuszczą wodę

Właściwości terenowe wersji Rubicon, to coś co powoduje szybsze bicie serca. Rock-Track tak nazywany jest system napędu w najbardziej terenowej wersji Jeepa Wranglera. To właśnie wersja Rubicon ma standardowo elektryczne blokady przedniego i tylnego mechanizmu różnicowego – zapewniającego dodatkowy moment obrotowy i przyczepność. Możliwości terenowe tego samochodu są niesamowite. To prawdziwa terenówka z cechami osobówki. Brzmi niewiarygodnie, ale tak po prostu jest. Dodatkową zachętą do bezkompromisowego potraktowania Jeepa Wranglera są korki spustowe, dzięki którym po spłukaniu wnętrza wodą, w łatwy sposób możemy się pozbyć błota i wszystkich naniesionych brudów. Sprzęt multimedialny ochroni gumowy pokrowiec.

Jeep Wrangler to przygoda i wyzwanie

Nowy Jeep Wrangler Rubicon ciągle jest pożądany przez miłośników prawdziwej przygody. Nie tej udawanej przez inne SUV-y, które 90 procent swojego czasu spędzają w mieście, a właściciele boją się nimi zjechać z asfaltu, tylko przez tych z krwi i kości. Tak samo odważnych jak Jeep Wrangler Rubicon, który skazany jest na takie, a nie inne traktowanie. On się za to nie obrazi, wręcz odwrotnie - będzie zadowolony. Tak jak jego kierowca. Czas spędzony z Jeepem Wranglerem Rubicon udowodnił mi, że nawet w moim wieku adrenalina uwalniająca się podczas jazdy wywołuje na twarzy wielkiego bana. Po prostu chce się więcej i wszędzie tam, gdzie nie ograniczy nas fantazja.

Certyfikat Trail Rated – przyznawany jest od 2003 roku. Opracowana przez Nevada Automotive Test Center oraz Jeep Engineering metodologia, która w sposób obiektywny ma badać możliwości terenowe samochodów marki Jeep. Badane są kąt trakcji, zwrotność, praca zawieszenia, głębokość brodzenia i prześwit. Po zaliczeniu wszystkich elementów przyznawany jest certyfikat Trail Rated.

DANE TECHNICZNE

Jeep Wrangler Rubicon 2.0 T

Silnik (rodzaj)

benzynowy

Pojemność (ccm)

1995

Moc (KM)

272

Maks.moment obr. (Nm)

400

Prędkość maksymalna (km/h)

bd

Przyspieszenie od 0-100 km/h (sek.)

bd

Średnie zużycie paliwa (l)

bd

Masa własna (kg)

1995

Dł./szer./wys. (mm)

4334/1894/1841 – dach Hard Top

Pojemność zbiornika paliwa (l)

66

Pojemność bagażnika (l)

587  

Jeep Wrangler Rubicon w skrócie:
  • System napędu 4x4 Rock-Track + reduktor o przełożeniu 4:1
  • 2-biegowa skrzynia rozdzielcza Selec-Track typu Full-time
  • Osie Dana nowej generacji
  • Elektroniczne blokady przedniej i tylnej osi Tru-Lok
  • 32-calowe opony BF Goodrich Mud-Terrarin
  • Elektroniczne rozłączany przedni stabilizator – zapewnia dodatkowy skok kołom
  • Kąt natarcia/zejścia/rampowy: 36,4/30,8/25,8
  • Maksymalny prześwit 255 mm
  • Głębokość brodzenia 76 cm
Plusy
  • nawiązanie do tradycji Jeepa
  • właściwości i możliwości terenowe
  • styl w jakim dostarcza emocji
Minusy
  • cena

Poznaj cennik nowego Jeepa Wranglera 2018