Mitsubishi Eclipse Cross 1,5T 163 KM CVT 4WD - nie wie kim chce być

, Sławomir Herman
Mitsubishi Eclipse Cross 1,5T 163 KM CVT 4WD - nie wie kim chce być

Nie jestem od oceny wyboru nazewnictwa dla testowanego modelu, ale gdybym to ja miał o tym decydować na pewno z ciągu wyrazów zniknęłaby nazwa Eclipse. Gdy Mitsubishi ogłaszało premierę nowego, stylistycznego olśnienia, nie wierzyłem własnym uszom. Eclipse (Cross) – to niemożliwe, że ktoś podniósł rękę na „kultowe” auto. Mleko się wylało i trzeba to jakoś uargumentować. Z Eclipse w Cross-ie nie ma dosłownie nic. Zaletą „nowości Mitsubishi” jest fakt, że Japończycy zdecydowali się na coś „innego” i to tyle.

Bumerang pojawiający się w stylistyce – może zawrócić w głowie

Na pewno przód i półprofil samochodu są fajne, ale tył... Z daleka widzisz zadarty kuper kaczki. Do tego lusterka zewnętrzne wielkości uszu słonia. Świetne, bo świat w nich oglądany jest bardzo wyraźny, ale opory powietrza też swoje robią i hałas powstający dzięki temu – przy pewnych prędkościach jest momentami dokuczliwy.

Motyw bumeranga pojawiający się w stylistyce nadwozia nadaje oczywiście dynamiki, ale podzielenie tylnej szyby na dwie części – już to gdzieś widzieliśmy (Honda) – nie poprawia widoczności. Mam wrażenie, że styliści po prostu przedobrzyli, lub też nie wiedzieli na co się ostatecznie zdecydować i tak już zostało.

W środku jak w „escape roomach” – przytłaczająco i czasami strasznie

Wnętrze jest smutne i czarne. To nie jest miejsce, w którym chce się przebywać. Jak dla mnie jeden z najgorszych pomysłów jakie widziałem przez ostatnie lata. Fatalne rozwiązane multimedia – jeżeli ktoś chce mnie do nich przekonać wciskając argumentację w stylu intuicyjne – to radzę nie próbować. Szukanie niektórych funkcji touchpadem między fotelami to porażka. Nie idźcie tą drogą. Pewne rozwiązania powinny być zakazane dla wszystkich producentów.

Pozycja za kierownicą jest trochę dziwaczna, aczkolwiek wygodna. Kąty regulacji kierownicy i fotela sprawiają, że występuje wrażenie spadania wzroku na tablicę przyrządów. Z tyłu, dzięki możliwości przesuwania kanapy nawet pasażerowie o ponadprzeciętnych wymiarach zajmą wygodne miejsce. Bagażnik za to mikroskopijny i mało ustawny. Producent zdecydowanie wolał zapewnić komfort podróżnym niż ilość miejsca na bagaże.

Konkurencja vs Mitsubishi Eclipse Cross

Samochód bazuje na tej samej płycie podłogowej co Outlander i ASX, ale wymiarami jest zupełnie inny. Od Outlandera jest dużo krótszy, natomiast od ASX-a jest dłuższy o jedyne 40 mm. To niewiele. Dobranie konkurencji dla Eclipse Cross – wbrew pozorom – jest trudne. Wizualnie podobne są podane niżej modele Hyundaia i Volkswagena, ale patrząc na wymiary nie jest tak kolorowo. Japończyk jest najmniejszy. Co zaskakujące, wcale nie jest najtańszy. Faktem jest, że w porównaniu do Hyundaia Tuscona ma więcej koni mechanicznych pod maską, ale pozostałe parametry leżą. Niestety w kwestii doboru materiałów wykończeniowych, Mitsubishi nie jest moim faworytem. Tuscon sprawia dużo lepsze wrażenie, jest solidniejszy. Niestety poza zasięgiem pozostaje Volkswagen Tiguan.

Model (wersje podstawowe)

Długość (mm)

Szerokość (mm)

Wysokość (mm)

Bagażnik (l)

Cena 

Mitsubishi Eclipse Cross 1,5T 163 KM Inform 2WD

4405

1805

1676

374

93 990 PLN

Hyundai Tuscon 1,6 GDI 132 KM 6MT Classic

4480

1850

1645

513

87 400 PLN

VW Tiguan 1,5 TSI EVO 130 KM 6MT Trendline

4486

1839

1654

615

101 590 PLN

Tylko jedna jednostka napędowa do wyboru

Jednym z największych dramatów Mitsubishi jest oferowanie tylko jednej jednostki napędowej. Oczywiście rozumiem kwestie podatków i akcyzy, ale można przecież zastosować inne rozwiązania. Oferta silnikowa jest tak uboga, jak wybór w sklepie spożywczym w czasach komunistycznych. I tak dobrze, że mamy do wyboru dwie skrzynie biegów. Przecież nie każdy jest miłośnikiem CVT. Choć można się nieco zdziwić pozytywnie jej działaniem.

Połączenie 163 konnej jednostki napędowej ze skrzynią biegów CVT to naprawdę strzał w dziesiątkę. Jest w miarę dynamicznie i cicho – oczywiście do pewnego momentu. Ze średnim zużyciem paliwa nie ma dramatu. Masa samochodu prawie 1520 kilogramów i 8,9 litra na setkę to wartość do przyjęcia. Zbiornik paliwa mógłby być większy.

Eclipse Cross niestety pod względem działania zawieszenia nie wie kim chce być. Czy sprinterem, który wchodząc w łuk na bieżni dzięki sile odśrodkowej utrzymuje idealnie kierunek biegu, czy też przełajowcem, który miękko skacze pokonując przeszkody. Ani jedno, ani drugie się nie sprawdza. W szybko pokonywanych łukach niby czujemy się pewnie za kierownicą, ale tył samochodu w pewnym momencie zaczyna wykonywać ruchy tancerki latynoamerykańskiej i chce wyprzedzić przód. Na poprzecznych nierównościach rozłożonych w czasie zaczynamy falować jak łódź na ocenie podczas sztormu. Osobom zajmującym tylne fotele niekoniecznie przypadnie to do gustu.

Mitsubishi Eclipse Cross jest pojazdem przeznaczonym dla miłośników marki i Macieja Stuhra

Konkluzja jest taka – postawiłem Eclipse Cross między Outlanderem i ASX-em i wiecie co.…ktoś kto wpadł na pomysł produkcji samochodu gabarytowo nieodbiegającego znacznie ani od jednego i drugiego modelu wstał lewą nogą z łóżka. Próba wciśnięcia klientom dynamicznego nadwozia z przedziwnie ściętym tyłem – który z dynamiką nie ma nic wspólnego – to raczej dziwoląg na drodze. Oczywiście jedną z nielicznych zalet samochodu jest jego przestrzeń i w ogóle fakt, że zdecydowano się w końcu na coś nowego i świeżego. Niestety oferta Mitsubishi jest bardzo uboga i na dodatek strasznie droga.

DANE TECHNICZNE

Mitsubishi Eclipse Cross 1,5 T MIVEC CVT 4WD

Silnik (rodzaj)

Benzynowy

Pojemność (ccm)

1499

Moc (KM)

163

Maks. moment obr. (Nm)

250

Prędkość maksymalna (km/h)

200

Przyspieszenie 0-100 km/h (sek.)

9,8

Śr. zużycie paliwa (l/100 km)

8,9

Masa własna (kg)

1520

Dł./szer./wys. (mm)

4405/1805/1676

Pojemność bagażnika (l)

374

Pojemność zbiornika paliwa (l)

60

Plusy
  • przestronne wnętrze
  • nowa „pomysł” na stylistykę
Minusy
  • kolorystyka wnętrza
  • podzielona tylna szyba
  • jedna jednostka napędowa do wyboru
  • touchpad
Ceny Mitsubishi Eclipse Cross:
  • wersja podstawowa 1,5T 163 KM 6MT INFORM 2WD 93 990 PLN
  • wersja testowana 1,5T 163 KM CVT INSTYLE 4WD 147 990 PLN (4 200 PLN za lakier „diamentowa czerwień”)