Range Rover Evoque D180 SE - ciągle świetnie wygląda

, Sławomir Herman
Range Rover Evoque D180 SE - ciągle świetnie wygląda

Prawie 800 tysięcy sprzedanych egzemplarzy w 116 krajach i 217 nagród jakie zostały przyznane dla Range Rovera Evoque - te liczby mogą robić wrażenie. Czy wrażenie zrobi na Was nowe wcielenie kompaktowego SUV-a klasy premium? Stylistycznie tym modelem marka wtargnęła na światowe salony mody. Trudno nie oprzeć się wrażeniu, że ciągle właśnie tak mamy postrzegać Evoque. Jedno jest pewne, że kobiety będą zachwycone, bo to właśnie one są głównymi odbiorcami.

Tanie SUV-y klasy premium w ogóle nie istnieją

Wersja, którą widzicie to wydatek prawie 300 tysięcy złotych, które wydają się być kwotą z kosmosu. O ile autu nie można odmówić uroku i nowoczesnej technologii, to korzystanie z pewnych elementów nowego Range Rovera Evoqua - pomniejszonego Velara, bo tak już mówi się o nim między wierszami - pozostaje w sferze wielu pytań. Wyjeżdżająca klamka drzwi – ten element na pewno podbije kolejne serca miłośników charakterystycznych elementów. Mi się to podoba. Tak samo jak duże koła, ścięta linia zawężających się okien i kamera zewnętrzna (ClearSight) umieszczona w płetwie rekina mająca za zadanie pokazać świat we wstecznym lusterku, gdy w bagażniku mamy ponadgabarytowe przedmioty.

Zobacz nowego Range Rovera Evoque na filmie.

Zwiększono rozstaw osi, podwyższono dach, ale długość i szerokość pozostały bez zmian. Na szczęście odpowiednia harmonia proporcji została zachowana, co oczywiście ma duże znaczenie dla odbioru nowego Evoque’a.

Silnik wysokoprężny ma wystarczającą moc, ale jest przedziwnie powściągliwy

Do pierwszych jazd trafiła się nam wersja o mocy 180 KM, sprzęgnięta z automatyczną, 9 stopniową skrzynią biegów. Pierwsze wrażenie jest pozytywne, choć wydaje się, że nie ma tej mocy, której oczekujemy. Silnik bardzo kulturalnie wkręca się na obroty, ale moc jakby uciekała spod maski innymi kanałami. Maksymalny moment obrotowy 430 Nm na pewno przyda się podczas jazdy w terenie. Tak samo jak 6 trybów wyboru pracy układu zawieszenia. W tym miejscu na chwilę muszę się zatrzymać, bo chcę wspomnieć o tym, że nawet w trybie KOMFORTOWYM zawieszenie jest diabelsko twarde. Jak na auto, które większość swojego życia ma spędzić w mieście taka konfiguracja jest zadziwiająco nietrafiona. Oczywiście oczekujemy dynamiki prowadzenia i stabilności w zakrętach, ale czy aż takiego sztywnego zawieszenia? Moim zdaniem niekoniecznie. Ciekawostką dla miłośników jazdy przeprawowej będzie to, że auto może brodzić do głębokości 60 centymetrów - to tyle ile w Toyocie Land Cruiser. Argumentacja przedstawicieli producenta jest taka, że klienci wręcz domagali się takiej możliwości dla tego modelu. Dla mnie to dziwna sytuacja i chyba wynikająca z tego, że dotyczy środowiska – umówmy się – bardziej snobistycznego, które w swoich kręgach lubi przechwalać się, że ich auto ma po prostu wszystko.

Premium, jak dla mnie gadżety multimedialne ratują sytuację

Wnętrze nowego RR Evoque oczywiście jest wypieszczone, dopracowane w każdym calu…dwa potężne ekrany dotykowe - multimedialny i ten do obsługi pozostałych funkcji jak klimatyzacja, fotele i inne udogodnienia są w zasięgu ręki. Jak już opanujecie bezbłędnie interfejs tego ustrojstwa, poczujecie się jak u siebie w domu. To właśnie on jest głównym narzędziem dyskomfortu w początkowej fazie użytkowania. Patrzysz i zastanawiasz się, co i jak nacisnąć, a gdy odkryjesz tajemniczy świat nowoczesnych technologii zaczynasz ją wykorzystywać jak smartfona, którego ekran dotykasz już od kilku lat.

Martwi mnie trochę ekran umieszczony poniżej deski rozdzielczej. Mam najzwyczajniej w świecie pewne obawy dotyczące jego trwałości - zastanawiam się jakie obciążenia wytrzymuje? Czy jak smartfon spadnie na niego pod kątem nic mu się nie stanie? Halo - RR - mogę to sprawdzić? Lepiej nie...Nie wygląda to na tanie urządzenie, a uszkodzenie oczywiście wiąże się z wizytą w serwisie.

Pozycja za kierownicą jest bardzo wygodna. Pasażerowie zajmujący miejsca z tyłu nie powinni narzekać na miejsce na kolana ani nad głową. Dosyć duża regulacja ułatwia zajęcie wygodnej pozycji dla kierowcy. Lubię trzymać w dłoni kierownicę, która jest elegancka, z bardzo dobrze rozmieszczonymi elementami do obsługi pewnych funkcji multimedialnych i komputera.

Do bagażnika o pojemności 591 litrów zapakujecie wszystkie gadżety potrzebne na dłuższą wyprawę. Warto rzucić okiem na listę dodatków i opcji. Zawsze można z tej listy coś dla siebie zaimplementować, ale pamiętajcie, że koszt samochodu drastycznie będzie rósł. Na samym dole tekstu podajemy Wam tylko kilka przykładów, które po zsumowaniu mogą dać cenę auta kompaktowego.

Zobacz więcej zdjęć nowego range Rovera Evoque.

Range Rover Evoque - dopiero po 8 latach doczekał się następcy.

Czy godnego? Na razie wszystkie dane sprzedażowe pokazują, że tak. Producent pochwalił się, że nowy Evoque został odświeżony prawie w 100 procentach. Tylko zawiasy drzwi zostały ze starego modelu. Czy oby na pewno? Dla miłośników poszukiwań zdecydowanie polecam wycieczkę po szlakach tajemnic ukrytych w nowym modelu. Mnie na razie przeraża tylko wizja przyszłości, której niestety nie da się uniknąć. Producent zapowiedział już teraz między innymi silnik trzycylindrowy – który mnie osobiście przeraża.

Decydując się na Range Rovera Evoque warto zwrócić uwagę na listę dodatków, których ceny są trochę z kosmosu. Oczywiście można się bronić argumentacją, że to jest przecież Premium, ale czy czujemy się w tym aucie aż tak bardzo dopieszczeni, aby tyle zapłacić? Odpowiedź jest naprawdę prosta, bo zanim oficjalnie ten model pojawił się fizycznie w salonach klienci podpisywali w ciemno umowy kupna. I to jest chyba najlepsza rekomendacja dla tego samochodu.

DANE TECHNICZNE

Range Rover Evoque D180 SE 9AT

Silnik (rodzaj)

Wysokoprężny

Pojemność (ccm)

1 999

Moc (KM)

180

Maks.moment obr. (Nm)

430

Prędkość maksymalna (km/h)

196

Przyspieszenie od 0-100 km/h (sek.)

9,3

Średnie zużycie paliwa (l)

8,7

Masa własna (kg)

1816

Dł./szer./wys. (mm)

4/1/1649

Pojemność zbiornika paliwa (l)

65

Pojemność bagażnika (l)

591

Plusy
  • stylistyka nadwozia
  • bogate możliwości pracy układu zawieszenia
  • ilość miejsca dla wszystkich pasażerów
Minusy
  • wysoka cena dodatków
  • skomplikowany interfejs multimediów
Cena
  • Range Rover Evoque 2.0 D150 KM FWD 6MT 155 900 PLN
  • Range Rover Evoque 2.0 D180 KM AWD 9AT 237 200 PLN
Wybrane dodatki
  • lusterko ClearSight za 2 750
  • dopłata 4 210za lakier metaliczny, a za metaliczny Premium 6 490 PLN
  • 21 ramienne koła dopłata 15 180 PLN
  • zawieszenie adaptacyjne 5 250
  • dach panoramiczny 9 030
  • elektryczny hak holowniczy 5 720
  • lampy matrix led 9 120
  • podgrzewane siedzenia regulowane w 16 kierunkach przednie i tylne podgrzewane 16 300 - 35 opcji foteli
  • zestaw audio Meridian 8 210
  • opaska na nadgarstku umożliwiająca dostanie się do środka 1 940
  • pakiety wyposażenia Demo Specification za 20 820