Ford Tourneo Custom 2.0 EcoBlue 170 KM A6 Sport

, Sławomir Herman
Ford  Tourneo Custom 2.0 EcoBlue 170 KM A6 Sport

Dawno nie jeździłem tak luksusowym „autobusem”. I to nie jest żadnego rodzaju uszczypliwość. To jest komplement. Wrażenie jakie sprawia niepozorny z zewnątrz Ford zmienia się wraz z przekroczeniem jego progów. Skórzane obicia foteli, podłokietniki, blisko dłoni umieszczony drążek automatycznej skrzyni biegów i wiele innych udogodnień sprawia, że podróżowanie Tourneo Custom było naprawdę wysokich lotów. 170-konna jednostka napędowa zapewnia optymalne możliwości przemieszczania.

Doskonała widoczność w każdą stronę 

Siedzi się wysoko, widoczna przestrzeń przed samochodem jest prawie nieograniczona. Oczywiście pozycja mogłaby być jeszcze lepsza, gdyby zakres regulacji kierownicą był bogatszy. Mimo to, nie ma żadnego problemu z dobraniem – wydawać się mogło, tej właściwej, ale o tym przekonujemy się dopiero po przejechaniu co najmniej 500 kilometrów pozycji za kierownicą.

Mocno zaskakuje bezsensowna propozycja manualnego zmieniania biegów (6 przełożeń), przy pomocy przycisków umieszczonych od wewnętrznej strony kierowcy na drążku. Niewygoda tego miejsca daje się we znaki przez konieczność cofania ręki tak aby kciuk mógł powędrować na przyciski. Można się do tego przyzwyczaić, ale po co?

Skrzynia pracując w automatycznym ustawieniu doskonale daje sobie radę. Fakt, przydałby się jeszcze 7 bieg w trasie, ale to taka marginalna zachcianka. Pozwoliłaby na pewno na zmniejszenie zużycie paliwa, które średnio w teście wyniosło 8,6 litra na 100 km. To niewiele, ale gdy tylko podróżowałem z prędkościami autostradowymi, magiczne wskazanie wędrowało do 9,2 litra na 100 kilometrów. To ciągle jest mało jak na gabaryty i wagę auta (prawie 2,4 tony), które było załadowane po sam dach.

Model (wersje podstawowe)

Długość (mm)

Szerokość (mm)

Wysokość (mm)

Bagażnik (l)

Cena 

Ford Tourneo Custom 2.0 Eco Blue 130 KM M6 L1

4972

1986

1927

1200

165 066 PLN

VW Multivan 2.0 TDI 102 KM M5

4890

1904

1949

b.d

144 181 PLN

Peugeot Traveller 1,5 BlueHDi 120 KM M6 Standard

4956

1920

1940

924

145 500 PLNZ

Dobrze zagospodarowane wnętrze poprawia jakość podróżujących

Mały zakres regulacji foteli w tego typu pojazdach sprawia, że dłuższa podróż staje się męcząca dla pleców. W Tourneo Custom takie zjawisko nie występuje. Nawet drugi i trzeci rząd foteli zapewnia wygodne podróżowanie. Może dla środkowych miejsc przydałyby się wspólne podłokietniki, ale i bez tego można wytrzymać.

Co jest najważniejsze dla tego typu pojazdów? Na pewno duża ilość schowków i to przeróżnej wielkości. Ford Tourneo Custom spełni Wasze zachcianki bez mrugnięcia oka. Znajdziecie je w środkowym tunelu pod drążkiem skrzyni biegów, na podszybiu (dwie sztuki), przed pasażerem, mała skrytka przy podsufitce oraz miejsca na napoje. Kieszenie w drzwiach są szerokie, choć płytkie i mają dwa piętra, a nawet trzy i różnią się wielkością. Niestety podczas nocnej jazdy po ich otwarciu aż się prosi, żeby przemówiło do nas delikatne, led-owe światełko. Niestety tego nie ma i trudno jest cokolwiek w schowkach znaleźć. To jedyny minus tego wnętrza.

Doceniłem, przesuwane boczne drzwi z obu stron. Zatłoczony parking był idealnym miejscem do ich przetestowania. Pracowały na szynach lekko i nawet dziecko nie miało problemów z otwarciem i ich zamknięciem. Ciekawostką były uchylne szybki, ale sposób odblokowywania nie był intuicyjny. Co do aranżacji wnętrza, możliwości składania foteli i tworzenia większej lub mniejszej przestrzeni bagażowej nie mam żadnych zastrzeżeń. Oczywiście wystające tasiemki do tego służące to - delikatnie rzecz nazywając, relikt przeszłości, ale za to jaki skuteczny. Oparcia foteli po ich złożeniu mogą służyć jako stoliki. Znalazły się w nich miejsca na napoje, książkę lub inne drobne przedmioty. Ogromna klapa bagażnika może służyć jako parasol ochronny przed deszczem. Pomimo jej rozmiarów bez konieczności używania siły strongmana uniesiemy i ją zamkniemy.

Ten samochód chce się prowadzić

Ford Tourneo Custom jedzie jak po szynach. Nawet przy całkowitym załadowaniu jest posłuszny. Wykonuje wszystkie polecenia bardzo szybko, a kierowcy dostarcza dużą rezerwę pewności w każdej sytuacji. W zakrętach nadwozie nie wychyla się na boki – praktycznie przy każdej prędkości. Oczywiście nie mam na myśli gwałtownej zmiany pasa ruchu – tej akurat nie doświadczyłem, ale jestem pewny, że Tourneo na pewno by mnie nie zawiódł. Ford za dodatkową opłatą oferuje do tego modelu pneumatyczne, tylne zawieszenie, które w każdych warunkach utrzymuje stałą wysokość nadwozia nad jezdnią. Niestety za ten luksus trzeba dopłacić prawie 8 tysięcy złotych. Zadziwiająco podczas jazdy przy prędkościach rzędu 130-140 km/h w środku było naprawdę cicho. Ford postarał się o dobre wygłuszenie wnętrza. W końcu to luksusowy autobus dla 8 osób.

Tani nie jest, ale zapewnia doskonałe warunki użytkowania

Naprawdę po wspólnym tygodniu jestem w stanie stwierdzić, że tego typu pojazdy mają swoje uzasadnienie. 6-raczki z Wrocławia zapewne bardziej ucieszyłyby się z Forda Tourneo Custom niż z VW Transportera. Jestem pod wrażeniem wygody, jakości i pewności prowadzenia samochodu oraz jakości wykonania. Jeden mankament w postaci sposobu ręcznej zmiany biegów, nie jest w stanie popsuć pozytywnego odbioru tego auta. Gabaryty niech Was nie odstraszają. Możecie mi wierzyć, że Tourneo Custom prowadzi się tak, jak dużo mniejsze pojazdy. Nawet parkowanie wydaje się dziecinnie łatwe.

DANE TECHNICZNE

Ford Tourneo Custom 2.0 EcoBlue 170 KM A6 Sport

Silnik (rodzaj)

wysokoprężny

Pojemność (ccm)

1995

Moc (KM)

170

Maks. moment obr. (Nm)

405

Prędkość maksymalna (km/h)

175

Przyspieszenie 0-100 km/h (sek.)

b.d.

Śr. zużycie paliwa (l/100 km)

8,6

Masa własna (kg)

2329

Dł./szer./wys. (mm)

4972/1986/1927

Pojemność bagażnika (l)

1200

Pojemność zbiornika paliwa (l)

70

Plusy
  • zorganizowanie przestrzeni pasażerskiej
  • dynamiczna jednostka napędowa
  • jakość wykończenia
  • dobrze wyciszona kabina
  • widoczność
  • łatwość składania ostatniego rzędu foteli
  • właściwości jezdne
Minusy
  • brak „nocnego oświetlenia w kabinie” – schowki
  • tendencja do „skakania” na nierównościach
  • wysoka cena
  • ograniczony bagażnik zabudową systemu wentylacyjnego
Cena
  • Ford Tourneo Custom 2.0 EcoBlue 170 KM A6 L1 Sport wersja testowana 212 815 PLN
  • Wersja SPORT L1 od 199 678 PLN
  • Dopłata za lakier Chrome Blue 2 091 PLN